På listen over teknologier, der aldrig er blevet til noget, kandiderer e-bogen til en absolut topplacering, men nu skal det være slut, hvis det står til Amazon.
Flere firmaer har gennem årene forsøgt sig med både hardware og software til e-bogen, men både brugerne, forlagene og udlånene værner stadig om papirbogen.
Amazon med e-fokus
Nu forsøger den elektroniske boggigant Amazon så at få den elektroniske bog til at slå igennem, med en transportabel e-bogslæser, der byder på en række anderledes sammensæt-ninger af teknologi - og i øvrigt ikke fylder mere end en normal paberback.
En dansk online-boghandler er glad for at Amazon sætter fokus på området, og han er positiv i forhold til det danske marked for e-bøger.
"Amazon betræder urørt grund, men der er ingen tvivl om, at der er et reelt marked for e-bogen," siger Jørgen Balle Olesen, der er indehaver af online-boghandelen Saxo.com
"Nå først bøgerne er digitaliserede, er det naturligt også at sælge dem via nettet."
Saxos direktør tror dog ikke, at Amazon bør satse på, at det bliver den skønlitterære genre, som kommer til at trække læsset i forhold til at digitalisere bogen.
Her skal man se i en helt anden retning.
"Jeg tror, at der bliver uddannelsesområdet, der skal drive den digitale bog frem," siger Jørgen Balle Olesen.
"Her kan man få store og mærkbare fordele af elektronikken, fordi man kan søge i teksterne. Der kommer desuden konstant rettelser til denne type tekster, hvilket gør dem dyre at trykke og dyre for de studerende at købe. Her vil elektronikken gøre gavn."
Den tavse teknologi
De elektroniske bøger blev lanceret sidst i 1990’erne og blev fra starten udråbt som afløser til papirudgaverne.
Der blev dog hurtigt stille om e-bøgerne, som har levet et meget anonymt liv siden da. En gang imellem lyder der et spædt pip fra branchen om, at tiden nu er moden til digitale bøger.
Stemmerne forsvinder dog som dug for solen, når der skal sættes ord bag handlingerne.
For godt et år siden var det grafikgiganten Adobe, der med programmet Digital Editions slog på tromme for e-bogen. Grafikgiganten havde nemlig udviklet et stykke software, der igen skulle puste liv i de digitale udgivelser.
Også Sony har tidligere været på banen med Sony Reader, som er den japanske elektronikgigants bud på en e-boglæser.
Trods de to - og flere andre tiltag - har der været meget stille om e-udgivelserne. Men nu sætter Amazon så igen fokus på den digitale bog. Denne gang med et konkret hardware-produkt, der skal løse opgaven.
Netværk og pairskærm
E-bogslæseren fra Amazon hedder Amazon Kindle, og den er forsynet med Linux, trådløst netværk, papirlignende skærm og mulighed for at downloade aviser eller bøger direkte til enheden.
Enheden er dog to markante forbehold. Den er nemlig bundet meget tæt til Amazons handelsside, og så er den dyr. Prisen er på 399 dollar svarende til godt 2000 danske kroner.
Det er knap 90.000 tilgængelige titler samt adgang til indholdet af de største amerikanske aviser, der skal sikre den indholdsmæssige succes.
Foreløbig er læseren ikke tilgængelig udenfor USA’s grænser.