Blot fem procent af danskerne siger, at de politiske partier klarer sig dårligt eller rigtig dårligt på nettet, mens 31 procent mener, at tilstedeværelsen er god eller rigtig god.
27 procent giver karakteren nogenlunde, mens 38 procent ikke ved, hvad de skal mene om de danske partiers tilstedeværelse på nettet.
Sådan lyder danskernes vurdering ifølge en undersøgelse, som Computerworld har foretaget i samarbejde med analysehuset Userneeds.
I rundspørgen er 1.309 almindelige danskere blevet bedt om at vurdere partiernes optræden på nettet.
Massiv satsning
Partierne har da også satset massivt på den digitale valgkampagne i forbindelse med dette valg, fortæller en af deltagerne i kampen om vælgernes gunst.
"Det er vores største satsning på nettet nogensinde," har kampagnechef Lars Midtiby fra Socialdemokraterne tidligere udtalt til Computerworld.
Og satsningen på nettet ser ud til at give bonus for partierne. Computerworlds undersøgelse viser, at 62 procent af de adspurgte danskere har en holdning til de politiske partiers websider.
Det indikerer, at respondenterne har set eller besøgt web-stederne.
Med det tal i baghovedet er nettet blevet et markant værktøj i den politiske kamp, vurderer en ekspert.
”Der er ingen tvivl om, at partiernes og kandidaternes websider er blevet markant bedre, og de store besøgstal må være tilfredsstillende for partierne," siger professor Niels Ole Finnemann, leder af Center for Internetforskning.
Sløv it-profil i dansk politik
Når det kommer til indhold, der vedrører it-området, er langt hovedparten af vælgerne dog usikre på, hvor partierne står.
Hele 57 procent af deltagerne i undersøgelsen kunne således ikke givet et svar på, hvilket parti, der har den stærkeste profil på it-området.
De store partier får de bedste karakterer af brugerne med Partiet Venstre som den absolutte topscorer. 229 personer, svarende til 17 procent siger, at dette parti har den stærkeste it-profil.
På de næste pladser kommer Socialdemokraterne med syv procent og Det konservative Folkeparti med blot fem procent.
Denne konstatering kommer dog ikke som en overraskelse for Niels Ole Finnemann:
”Tallene tyder på, at det kun er inderkredsen, der har modtaget budskabet, og at det således ikke er blevet opfanget blandt nye vælgergrupper."
”It har været stærkt nedtonet på den politiske dagsorden siden år 2000, og det er aldrig lykkedes at gøre it til et alment politisk spørgsmål.
Så det hænger meget godt sammen med, hvad politikerne prioriterer i denne valgkamp,” siger Finnemann.
Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre er af fire procent af de adspurgte blevet fremhævet som værende de partier med den mest markante it-politik.