Convergence 2007, Bella Center, København: Microsoft kapper med et hug en betydelig del af prisen for selskabets CRM-flagskib, den kommende Dynamics CRM 4.0 med kodenavnet Titan, når CRM-tjenesten bliver lanceret 1. januar 2008.
I forhold til den nuværende Dynamics 3.0 - der kom på gaden i slutningen af 2005 -kapper Microsoft nemlig 40 procent af den licenspris per bruger, som selskabet opkræver fra de salgs-partnere, der sælger Dynamics CRM 4.0 videre til slutbrugerne.
Det betyder med andre ord, at Microsofts CRM-salgspartnere skal betale mindre til Microsoft for hver licens, som de køber for at sælge videre til kunderne.
"Vi gør det her for at sætte skub i partnerne og for at skabe et incitament for dem til at blive mere aggressive i markedet. Nu er det bare med at komme derudaf," siger Bjørn Eilertsen, salgsansvarlig for Microsofts CRM-vifte i Danmark.
Samtidig er det selskabets håb, at den markante prisnedsættelse kan blive "talk of the town" i så stort et omfang, at virksomhederne får øje på det nye CRM-produkt, som vil køre på on demand-basis.
CRM er blevet en service
Det skal udfordre især Salesforce.com, der i den seneste tid har haft så stor succes med sine hostede CRM-løsninger, at det for alvor har fået kæmper som Microsoft, SAP og Oracle til at øge deres fokus på hostede løsninger markant.
Hosting-ideen betyder, at virksomhederne lejer løsningen hos hosting-firmaer, som eksempelvis danske Mondo.
"CRM er jo nu blevet til en service fremfor et software-produkt," siger Bjørn Eilertsen.
Samtidig vækster CRM-markedet med ret høje tal, hvilket gør, at Microsoft ikke står til at tabe penge. Til gengæld står selskabet til at vinke farvel til en del af sin omsætning per solgt licens.
"Vi gør ikke det her for at tjene penge, men for at positionere os og vise, at CRM nu er for alle. Med den lavere pris forlænger vi den tid, som det tager, inden prisen for at leje en CRM-løsning bliver den samme som det koster at købe," siger Bjørn Eilertsen.
Det er Microsoft håb, at de partnere, der skal sælge Dynamics 4.0 lader prisnedsættelse komme slutbrugerne til gode. Men der er ingen tvang.
Det er nemlig op til forhandlerne selv, om de vil sænke slutprisen, og det betyder, at det bliver muligt for salgs-partnerne at score en betydeligt større del af kagen, hvis de ikke sænker prisen.
Microsoft forventer dog, at priserne vil falde, for selskabets partnere konkurrerer traditionelt voldsomt med hinanden, og selv om prisen ikke er alt, vil det efter alt at dømme afspejle sig i markedet.
CRM skal ud til masserne
Det skyldes ikke mindst, at partnerne vil kunne holde den fortjeneste, som de har i dag per solgt bruger-licens på det stærkt voksende CRM-marked, hvis de sænker prisen med samme niveau som Microsoft.
Det vil gøre det muligt at komme med rigtigt gode tilbud. Og det er nødvendigt, hvis nye virksomheder skal tage CRM til sig, lyder det fra Microsofts ny-udnævnte danske Dynamics 4.0-hostingpartner, Mondo.
Selskabets salgs-direktør, Lars Munch Johansen, er klar i mælet, når det handler om at lade pris-nedsættelsen flyde videre til kunderne.
"Priserne bliver sat ned hos os," lyder beskeden fra Mondo, der i dag tager 45 euro - eller cirka 350 kroner - for at hoste en CRM-løsning til en bruger en måned.
"Den eneste, der taber på det, er Microsoft, mens jeg jo ikke behøver at sælge mere for lave forretning," siger han.
Det er dog alligevel forventningen, at prisnedsættelsen vil lande nye kunder i butikken.
For det er netop nye kunder, som Microsoft er ude efter med det nye produkt, der ifølge Microsoft giver nye muligheder i afdelingerne i større virksomheder for at få CRM-systemer uden at virksomheden skal investere store summer i hardware.
"Lav pris kan lokke nye kunder til, mens folk, der allerede bruger CRM, nok ikke skifter leverandør på grund af pris, men på grund af oppetid, support og den slags," siger Lars Munch Johansen.
Danske partnere på vej
Indtil videre er Mondo med 350 medarbejder en såkaldt foretrukken Microsoft-partner på området herhjemme.
Der er dog ifølge Microsoft en lille håndfuld øvrige danske partnere, der står til på samme måde at blive hosting-partnere på Dynamics CRM 4.0.
Dynamics 4.0 vil komme på gaden i tre versioner, hvoraf den ene dog kun vil blive tilgængelig i USA.
Det er en en såkaldt "Software as a Service"-version (SaaS), hvor applikationer og data skal hostes hos en Microsoft-partner samt en såkaldt on-premise-version, hvor CRM-software og data skal ligge hos brugeren selv.
Hertil kommer en Live-version, der er en SaaS-udgave, som hostes direkte hos Microsoft. Denne model vil dog i første omgang alene blive en mulighed for de amerikanske kunder.
Microsoft har for tiden ingen planer om at lade Dynamics ERP-produkterne følge efter med tilsvarende prisnedsættelser.