Teknologien har udvidet vores muligheder for at modtage forskellige former for tv. YouTube, webtv, bredbånd og satellit-tv er nogle af de muligheder, vi allerede har taget til os.
Den næste bølge er på vej med Joost, Babelgum og diverse IPTV-løsninger. Det sidste bliver interessant, fordi det betyder, at vi som tv-seere får væsentligt flere muligheder for at vælge interaktive tjenester og nye former for indhold.
IPTV eller Internet Protocol Television er tv over bredbåndet.
Antallet af IPTV-brugere herhjemme er stadig lavt, omkring 35.000 brugere, men digitalt IPTV har potentialet til at levere markant bedre billedkvalitet i sammenligning med dagens analoge transmissioner, og særligt er der store forventninger til video-on-demand-løsninger og nye innovative produkter.
Programudbud som kabel-tv
Herhjemme er den største udbyder af bredbånd Dansk Bredbånd. Det tv som Dansk Bredbånd udbyder, ligner til forveksling de kanaler, som man også kender fra sit kabel-tv – der er ikke de store forskelle.
En anden udbyder herhjemme er firmaet ComX, der tilbyder sine kunder sport og ikke mindst en video-on-demand-løsning, der dækker alle film fra Canal+. Derudover tilbyder ComX tv-kanaler med sport, film, nyheder, dokumentar, børnesjov og god underholdning i stil med Dansk Bredbånd.
I udlandet er distributørerne begyndt at blande sig på indholdssiden. Orange i Frankrig laver forskellige former for IP-kanaler.
For eksempel lavede de en unik quiz-kanal i forbindelse med filmfestivalen i Cannes, hvor man kunne gætte spørgsmål om film ved hjælp af de interaktive faciliteter. Andre steder er man begyndt at arbejde med musikløsninger eksempelvis karaoke-tjenester.
Endelig er der en løsning som ClubTV, der tilbyder masser af sport og andre løsninger i samarbejde med den belgiske kanal Prime.
Prisen afgørende
Udbredelse af IPTV-services er meget afhængig af, hvordan tjenester og ydelser bliver prisfastsat – jo dyrere tjenester jo sværere bliver det for teknologien at vinde udbredelse.
Og selv om mange mener, at især video-on-demand-services vil erstatte den traditionelle videoudlejning i butikker, skal det ses i sammenhæng med det samlede tv-udbud i Danmark.
Antallet af kabel-tv-kanaler er højt i dag, og særligt boomer kanaler, der tilbyder services som sport, film og underholdning. IPTV er da også typisk stærkt i de lande, hvor kabel-tv står svagt.
Så hvis IPTV skal vinde indpas, skal der også tænkes nyt. Særligt i forhold til interaktive løsninger.
IPTV har behov for gratis indhold som gamle film og populære underholdningsformater for at kunne skabe en form for penetration i markedet.
Derudover har de brug for at kunne tilbyde andre former for indhold som er unik for deres service. Gambling er eksempelvis en af de services, der har fundet sin plads på nettet. Søgefunktioner en anden.
Men hvilke former for tjenester kunne være unikke for IPTV? Det kunne også være interessant, hvis IPTV lavede en aftale med produktionsselskaberne i Danmark om at lave nye former for indholdstjenester.
Noget andet kunne være at lave en service som The Real News, en non-profit nyhedstjeneste betalt af brugerne på YouTube.
Der er brug for nytænkning – alle de gode indholdsfolk er der ude. Så brug dem.
Trine Nielsen er markedsdirektør i Koda.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.