Hvad skriver nuværende og tidligere medarbejdere om virksomheden på LinkedIn? Eller Facebook? Eller MySpace?
Netop disse for virksomhederne ofte ukontrollable informationer vil i stigende omfang komme til at påvirke virksomhedernes omdømme.
Det bør virksomhederne – og helst i samme takt som medarbejderne i stigende grad flokkes om de nye medier – forholde sig til, mener flere eksperter.
Vice president hos Gartner, Jay Heiser, går til yderlighederne.
"Inden for få år bør virksomhederne overveje, om der skal opstilles politiker for medarbejdernes involvering på sider som eksempelvis LinkedIn," siger Jay Heiser.
I strid med virksomhedens politik
Han medgiver, at det er problematisk med regler, men omvendt kan det i visse tilfælde være nødvendigt.
Især i forhold til flere engelske og amerikanske firmaer, som mange gange har regler imod at udtale sig om tidligere medarbejderes handlinger, hvilket der er åbnet op for på LinkedIn:
"I nogle tilfælde kan det, der sker, være direkte i mod virksomhedens politik allerede," siger han.
Trine-Maria Kristensen, der er dansk ekspert i de nye sociale medier, mener også, at virksomhederne bør forholde sig aktivt til det væld af informationer, som opstår om virksomhederne på internettet.
Overblik – herefter strategi
Dog er hun ikke en fortaler for, at der laves forbud og restriktioner:
"I stedet bør virksomhederne forsøge at lave positive retningslinjer. Virksomhederne bør være bevidste om, at de optræder på nettet på mange flere måder end virksomhedens website – for eksempel i form af medarbejdernes stemmer," siger hun.
Trine-Maria Kristensen opfordrer virksomhederne til at forme en strategi for den samlede tilstedeværelse på internettet.
I første ombæring er det en god idé blot at få et overblik over alle de steder, hvor virksomheden er repræsenteret – både positivt og negativt.
"Det vil give virksomheden en mulighed for at lægge en strategi for at forstærke de positive budskaber og en strategi for, hvor der skal dæmmes op for de negative budskaber," siger Trine-Maria Kristensen.
Inviter til dialog
Under alle omstændigheder – mener hun – er det nødvendigt at skabe en platform, hvorfra man kan håndtere nettets nye debatform.
"Det stærkeste våben er selv at være tilstede i form af blogs, debatforaer – og i det hele taget invitere til dialog. Det er svært at komme aktivt på banen, hvis man kun kan lægge pressemeddelelser ud på websiden," siger hun.
Jay Heiser fra Gartner mener ikke kun, at virksomhederne bør tage medarbejdernes tilstedeværelse på eksempelvis LinkedIn alvorligt. Medarbejderne selv bør også tage ansvar – også for deres egen skyld:
"I stigende grad udnytter rekrutteringsfirmaer, at de kan få fat i væld af informationer om potentielle kandidater på internettet," siger han.