For nylig blrev staten og it-branchen enige om de nye spilleregler for længerevarende it-projekter.
Standardkontrakten K02 præsenteres nu for virksomhederne, som har fået en ny udfordring, fordi der er krav om, at både kunder og leverandører skal indtænke modenhed.
Det er et nyskabende krav i den nye kontrakt, at modenhedsafklaringen skal laves på begge sider af bordet i forbindelse med store it-projekter.
En afklaring som sjældent finder sted i dag.
Direktør i IT-Branchen Jane Eis Larsen mener, at de nye modenhedskrav i K02 vil slå igennem på lang sigt. Det vil få betydning over tid, fordi kunder og leverandører for første gang er tvunget til at forholde sig til modenhed.
"Vores tal viser, at mange virksomheder er forberedt på at besvare spørgsmål om modenhed, men der er stadig kun en mindre del af kunderne, som efterspørger det," lyder det fra Jane Eis Larsen.
Egeninteresse
Virksomheden Rehfeld, som leverer ledelsesinformationssystemer til det offentlige har været involveret i de nye modenhedskrav, fordi virksomheden selv var gået i gang med arbejdet.
Claus Rehfeld er partner i virksomheden, og han har høje forventninger til udbyttet af kravene.
"Vi ved, hvad vi selv kan, og hvis kunden bruger samme model, så kan vi arbejde meget bedre sammen," siger han og fortsætter:
"Vi havde behov for at dokumentere vores resultater, fordi vi konkurrerer mod store virksomheder."
Claus Rehfeld forklarer, at virksomheden ofte arbejder i projektforløb med offentlige kunder. Derfor opstod der er et behov for at kunne dokumentere fremskridt og resultater i projektforløbet.
"Vi har ti års erfaring med den her type projekter, og vi kan se, at vores projekter nu rammer meget bedre. Vi kan simpelthen give kunderne et bedre estimat på resultatet," siger Claus Rehfeld.
Han forventer, at både de offentlige kunder og leverandørerne vil tage det nye krav til sig som et værktøj.
"Folk er klar over, at de her projekter ikke er simple. Så der er en parathed i forhold til det her tiltag," forklarer han.