Et ukendt antal fiberkunder i hele Nordsjælland har siden sidste uge været ramt af afbrydelser i internet- tele- og tv forbindelsen fra Dong Energy.
Fejlen betyder, at telefoner ikke virker, tv-apparater går i sort og computere mister forbindelsen til internettet. Fejlen rammer alle typer af kunder, uanset størrelsen på fiberforbindelsen.
Et af de steder som har oplevet problemerne er hos medlemmerne af Blovstrød Bredbåndsforening, hvor 660 medlemmer får signal fra Dong Energy.
Her har man oplevet dårlige tv-billeder, internetudfald på 30 minutter og telefoner som ikke virker.
Det fortæller Flemming Nyberg, der er næstformand i Blovstrød Bredbåndsforening.
Ældre uden telefon
"Der er mange, der både har telefon, internet og tv på fibernettet, og simpelthen ikke har TDC mere. De er jo lost. Det er jo lidt af en katastrofe for dem," siger Flemming Nyberg.
Kunderne i Blovstrød fik lagt fiber ind fra Dong i foråret. Og situationen er ifølge Flemming Nyberg, at folk nu har sagt de gamle TDC abonnementer op. Og det giver problemer for dem som ikke har mobiltelefoner.
"Det er mange ældre, som ikke har det. Specielt de ældre er afhængige af deres telefon," siger Flemming Nyberg.
I Blovstrød har problemet ifølge næstformanden stået på i de sidste 14 dage, men de alvorligere udfald begyndte først i sidste uge. Men området er langtfra det eneste, der er ramt af udfaldene.
Overload i overvågningscenter
Ifølge Gorm Elikofer, der er fibernetchef hos Dong Energy, rammer fejlene periodisk i hele Nordsjælland.
Årsagen til problemerne er ifølge Gorm Elikofer en cpu-overload i kernen af et nyt netovervågningscenter (NOC). Firmaet tester systemet netop for at undgå udfald på fibernettet, fortæller Gorm Elikofer.
Ifølge fiberchefen er udfordringerne med denne type fejl, at den kan flytte sig rundt i nettet.
"Når en cpu går i overload, er der nogen andre som pludselig får travlt," siger Gorm Elikofer.
Det nye NOC skal overvåge kvaliteten af datatrafikken på de logiske net, og samtidigt vurdere om trafikken aktuelt skal omlægges på grund af belastninger. Men systemet kan også med prober i nettet holde øje med egentlige nedbrud og fejl.
De aktuelle problemer burde ifølge Gorm Elikofer være løst nu. Firmaet har under fejlrettelsen flyttet alle folk fra udvikling til drift, for at få styr på fejlen.
Kritik af manglende information
De ustabile forbindelser på fibernettet har fået kunderne til at rase over manglende kommunikation om fejlene fra Dongs side. Især manglende info på firmaets hjemmeside har givet kritik fra de ramte kunder.
"Vi har fået noget kritik. Det vil vi tage til os, og fremover kommunikere netværksfejl direkte herfra til kunderne og ikke kun via udbyderne," siger Gorm Elikofer.
Den fejlramte netovervågnig ventes at være fuldt implementeret i slutningen af oktober måned.