Software-giganten Microsoft forhandler om at købe fem procent af aktierne i det populære online-community Facebook.
Prisen for denne andel ligger et set mellem 300 - og 500 millioner dollar, svarende til mellem 1,6 - og 2,6 milliarder danske kroner. Det skriver finansavisen Wall Street Journal.
Formålet med aktieopkøbene er at møve sig ind på Googles område og score nogle af de mange internetannoncekroner, der er i omløb.
Microsofts investering er tegn på, at firmaet igen vil forsøge at får mere fart i online-forrretningen på et tidspunkt, hvor Google manifesterer sin førerposition på det hurtigt voksende marked for internet-reklamer.
Kampen mellem de to giganter får således endnu en et boost.
Men slaget om Facebook-aktierne kan blive blodigt, for Google har nemlig også vist stor interesse for tjenesten, skriver avisen.
39 millioner brugere
På verdensplan blev Google-ejede websider, i august måned besøgt af 561 millioner unikke brugere, mens Microsofts websider stod for 525 millioner unikke besøgende.
Det kunne således ligne en næste lige kamp, men sammenligner man tallene med dem fra august 2006 afspejles Googles succes.
Google har i følge statistikvirksomheden comScore World Metrix haft en stigning på 20 procent i antallet af unikke brugere, mens Microsofts stigning er på fire procent.
Det er denne situation, som giganten fra Redmond nu arbejder på at vende.
Interessen for Facebook skyldes web-stedets eksplosive vækst.
Siden maj i år er brugerantallet på Facebook steget fra 24 millioner til 39 millioner brugere i august. Firmaet har 300 ansatte og en egenkapital på godt 200 millioner kroner.
Facebook er vurderet til en gigantiske sum på mere end 50 milliarder kroner.
Hverken Microsoft eller Facebook har ønsket at kommentere aktieopkøbet.