Vandmærket musik er en god idé.
Sådan lyder meldingen fra den danske del af IFPI, der er pladebranchens egen organisation.
"I kopi-beskyttelsesaspektet ser det ud til at kunne være en interessant løsning. Det giver os mulighed for at komme nogle af de svagheder, der ligger i den traditionelle kopibeskyttelse, til livs," siger Jesper Bay, der er Marketing Direktør i IFPI.
Vandmærker i musikfiler laves på flere måder.
Enten kan der være tale om en tekst-kode, der identificerer den oprindelige køber, eller også kan der være tale om en form for lydsignal, der opererer på frekvenser, som det menneskelige øre ikke kan opfatte.
Idéen er god
Jesper Bay fra IFPI er ikke selv inde i de teknologiske detaljer, men selve idéen med vandmærker kan han godt lide.
"Vi synes, at det umiddelbart fremstår som et godt alternativ eller supplement til de eksisterende ordninger, og jeg har indtryk af, at alle de større producenter undersøger det her meget indgående i øjeblikket. Alle er jo interesserede at finde nemme og bekvemmelige løsninger," siger han.
Den hidtidige kopibeskyttelses-teknologi, DRM, har i længere tid været genstand for voldsomme diskussioner på grund af de anvendelsesmæssige begrænsninger, som den kan medføre.
Efter længere tids debat valgte Apple tidligere på året at lancere tjenesten iTunes Plus, hvor man kan købe DRM-fri musik.
Pirat-problematikken er dog langt fra et overstået kapitel, og derfor er digitale vandmærker blevet et varmt emne i musikindustrien.
Kunderne skal have klar besked
Tidligere på året opstod der dog også en del debat om vandmærker i musik, da flere medier kunne berette, at onlineforbrugergruppen Electronic Freedom Foundation havde fundet personfølsomme oplysninger som kundens navn og email i filer fra iTunes Music Store – uden at kunderne var blevet gjort opmærksomme på, at de oplysninger blev gemt i musikken.
Hos den danske del af IFPI mener Jesper Bay, at kunderne har krav på at få det at vide, hvis de køber vandmærket musik.
"Ja, det synes jeg da, for det tror jeg også vil være medvirkende til, at det får den præventive effekt, som det bør have. Folk skal selvfølgelig vide, hvad det er, de køber," siger Jesper Bay.
Han tilføjer, at han ikke er up-to-date med, om der rent faktisk er danske pladeproducenter, der allerede har indført vandmærker eller eksperimenteret med det, men at han vil tjekke op på det, næste gang medlemmerne er til møde i IFPI-regi.