Den danske iværksættervirksomhed iMotions, der vandt Computerworlds Edisonpris for Danmarks bedste iværksættervirksomhed i 2006, har endnu en gang tiltrukket investorer, som fylder millioner i selskabets pengekasse.
Denne gang har en investorgruppe skudt 14,6 millioner kroner i iMotions, der vil erobre verdensmarkedet med software, der gør det muligt at måle folks følelsesmæssige reaktion, når de ser en reklame.
Derudover har iMotions en option udestående på ekstra 1,5 millioner kroner som løber frem til 1. oktober.
Global salgsfunktion
"Pengene skal primært bruges til at opbygge global salgs- og supportfunktion med fokus på USA," siger Peter Hartzbech, administrerende direktør for iMotions, der tidligere har rejst mere end 25 millioner kroner i venturekapital.
Peter Hartzbech fortæller, at millionindskuddet er et skridt på vejen mod en stor international finansieringsrunde, som næste sommer skal rejse mellem 50 og 75 millioner kroner yderligere til iMotions.
Mads Kjær blandt nye investorer
Blandt deltagerne i den netop afsluttede finansieringsrunde er selskabet The Way Forward, der er kontrolleret af Casper Foghsgaard, forretningsudviklingsdirektør for Novozymes i USA, og serieiværksætteren Mads Kjær, som blandt andet står bag Kjær Group, der har skabt en global virksomhed inden for biler og transportløsninger i udviklingslandene.
"iMotions er en meget interessant virksomhed med et produkt, som jeg er sikker på, der er en rigtig god forretning i," svarer Mads Kjær, da Computerworld spørger ham, hvorfor han har valgt at skyde penge i iMotions.
"Derudover er der en række meget interessante personer med globalt udsyn tilknyttet virksomheden, som jeg har meget stor tiltro til," fortsætter han.
iMotions er vokset lynhurtigt siden etableringen i 2005 og omfatter i dag 45 medarbejdere.
Heraf skal en del findes på selskabets udviklingsafdeling i Hyderabad i Indien, hvor 25 softwareudviklere forfiner og videreudvikler iMotions produkter.