Teleoperatøren 3 åbner et community med applikationer til mobilt internet, hvor svenske brugere skal kunne bytte tips om gode applikationer.
Samtidig skal sitet på sigt være en direkte salgskanal for udviklere til selskabets kunder.
Det skriver Computerworlds svenske søsterblad.
"Nu vil vi gøre det lettere for brugerne at finde sjove og nyttige programmer til mobilerne," siger produktchef Anna Grandt til IDG Sverige.
Communitytjenesten får navnet 3 Next og tilbydes fra starten til de kunder som har et X-series abonnement. Ifølge 3's koncernchef Peder Ramel er brugerne af X-series et begrænset antal kunder, som selskabet benytter som testere af nye produkter.
Brugerdrevet tjeneste
Senere er det meningen at udvikle og udvide tjenesten så flere kunder får adgang til det nye community. I begyndelsen kan kunderne indsende forslag til, hvilke programmer de efterspørger.
Derefter vil teleselskabet give tredjeparts udviklere direkte adgang til at bruge siden som afsætningskanal for programmer.
Ifølge Anna Grandt findes der allerede mange gode programmer til telefonerne, men de har været for svære at få fingrene i. Vi skal bare tilføje en kort kommentar, en forklaring og en liste over kompatible telefoner," siger Anna Grandt til avisen.
Også til danske kunder
Telefirmaet har også lanceret tjenesten i Danmark, fortæller 3's chef for product management, Irfan Goandal.
"Har du et ganske almindeligt abonnement, kan du også godt bruge tjenesterne, men så koster det bare almindelig megabyte-pris," siger Irfan Goandal.
Derfor er det ifølge chefen en god ide at være opmærksom på prisen, hvis man ikke har flatrate på datatrafikken.
Foreløbig råder Next over seks programmer til telefonerne. Siden bliver redigeret fra England og har et globalt team tilknyttet, siger Irfan Goandal.