De markante underskud i to af landets mest kendte Triple Play-selskaber, Dansk Bredbånd og ComX, skyldes én ting:
"De mangler stordriftsfordelen," siger teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.
"Hvis man kun har en håndfuld kunder, er det avancerede udstyr, der skal til for at kunne levere telefoni, video og alt muligt andet, selvfølgelig alt, alt for dyrt," tilføjer han.
Selvom Dansk Bredbånd er en af de mest dominerende Triple Play-udbydere i Danmark, har der i de seneste fem år været millionunderskud i hvert årsregnskab. Det samlede underskud lyder nu på omkring 343 millioner kroner.
Mens Dansk Bredbånd satser på at levere services til elselskabernes fiber, har ComX selv foretaget hele det store fiber-arbejde.
Det betyder, at selskabet i dag ejer 400 kilometer fibernetværk, men til gengæld har ComX, der i øjeblikket er ved at blive opkøbt af Comendo, i de seneste to år tabt omkring 160 millioner kroner.
Kunderne lader vente på sig
Kundemanglen er generelt det afgørende problem for både Triple Play-udbyderne og elselskabernes fiberforretninger. Selvom både Dansk Bredbånd og ComX oplever en kundefremgang, er begge selskaber endnu milevidt fra målet.
Elselskaberne, der oftest klarer etableringen af fiberinfrastrukturen selv og så bruger en ekstern leverandør til indholds-løsningerne, har heller ikke formået at høste stordriftsfordelene endnu.
Med en investeringsplan på 10 milliarder kroner over 10 år er der langt igen, før der er udsigt til positive resultater, for den seneste opgørelse over antallet af fiber-kunder viser, at 26.000 i dag er tilsluttet elselskabernes bredbånds-produkter. Yderligere 30.300 venter på at blive tilsluttet.
"Jeg tror så absolut, at der er lys for enden af tunnelen, men der er et "hønen og ægget"-problem med, at der ikke kommer nye, avancerede program-udbud, før der er et vist antal kunder – og der kommer ikke et vist antal kunder, før der er en avanceret program-udbud," siger Torben Rune.
Hvad får jeg for pengene?
Han mener, at et afgørende problem er, at danskerne endnu har svært ved at se fordelen ved én samlet løsning til internet, tv og telefoni.
"Problemet er, at de her selskaber alle er på forkant med udviklingen. Det betyder, at det program-materiale, de kan tilbyde, ikke adskiller sig væsentligt fra det, du kan få via andre tjenester. Derfor er der nok en række kunder, der tænker sig om en ekstra gang," siger Torben Rune.
Tidligere på året viste en undersøgelse fra analysehuset Wilke, at hele 60 procent af danskerne finder det usandsynligt eller meget usandsynligt, at de skifter til en anden fjernsyns, internet og telefoniløsning inden for det næste år.
Samtidig viste undersøgelsen, at kun 0,2 procent mener, at det er en vigtig fordel at kunne bestille film via fjernsynet, og kun to procent vurderede, at det er en vigtig fordel med ét kontrapunkt for alle tjenester.
Torben Rune tror dog ikke, at selskaber som Dansk Bredbånd og ComX vil ende i den rene million-fiasko, for der er lys forude, vurderer han.
"Det kræver rigtig mange penge at starte sådan en virksomhed op, og dem må man da håbe, at de har. Vendepunktet kommer lige pludseligt, og de her selskaber ved helt præcist, hvor mange kunder, der skal til, før de begynder at tjene penge," siger Torben Rune.