Computerworld News Service Man bliver nødt til at anerkende, at når det kommer til PR, styrer Google for vildt.
Virksomhedens fjantede navn er blevet den folkelige betegnelse for "at søge på nettet" – et branding-hit de fleste marketingfolk ville sælge deres svigermor for.
Både virksomhedens motto "Don't be evil" og dens højt promoverede miljøvenlighed har været med til at skabe et billede af Google som en lalleglad virksomhed, der bare gerne vil være din bedste kammerat.
Helt spændende bliver det, når man ser på Googles i bedste fald fantasifulde - i værste fald fordrejende - fortolkning af begreberne "åbenhed" og "neutralitet."
På planeten Google betyder "åbenhed" i virkeligheden "andre virksomheder bør dele deres ressourcer, så vi kan blive mere konkurrencedygtige."
Og "neutralitet" betyder "man kan ikke stole på teleselskaber."
Google er jo derimod vores sjove kammerat, som man kan stole på gør det rigtige fordi…ja, fordi de siger det.
Google er de gode, og teleselskaberne er de onde. Og sådan er det bare.
Virkeligheden bag Googles pr er dog knap så lystig: Den "åbne" virksomheds klækkelige formue er baseret på verdens mest totalitære søgemaskine.
Og med hensyn til "neutral:" prøv at google Google. Man får sjovt nok meget få søgeresultater med negative kommentarer om virksomheden. Mystisk?
Google har indrømmet offentligt, at virksomheden censurerer udvalgte søgeresultater - søgegiganten har for eksempel fjernet den amerikanske vicepræsident Dick Cheneys bolig fra sit satellitkort og desuden flere gange bukket under for politisk pres og fjernet indhold fra sider i lande med en tvivlsom pressefrihed.
Neutralitet? Ikke på planeten Google.
Pointen er, at Google har gjort et glimrende stykke arbejde for at promovere sig selv – og nedgøre sine modstandere.
Google har sådan set ingen bånd, der binder sig – på nær måske ønsket om mere - og burde i princippet være fri til at gøre hvad som helst. Det er jo dem, der er de gode.
Google siger, at virksomheden vil have net-neutralitet.
Fedt mand! Så kunne virksomheden jo passende praktisere, hvad den prædiker og blive bannerfører for en omvæltning af netkulturen.
Hvad med at starte med at foreslå statslig regulering af alle søgemaskiner og dermed sikre "neutral" prioritering af søgeresultater og samtidig garantere, at information ikke bliver tilbageholdt – eller vist – af politiske årsager.
Lad os se Google regulere sig selv – og så kan vi overveje at regulere virksomhedens konkurrence.
Oversat af Ditte Thøgersen