Det er dyrere at få bragt dagligvarer ud fra netbutikker end fra den lokale købmand.
Det viser en ny undersøgelse, Forbrugerstyrelsen netop har offentliggjort.
Forbrugerstyrelsen fandt syv online-forretninger med fuldt sortiment af dagligvarer, hvor du kan bestille varer og få dem bragt til døren.
Online-forretningerne tager op til 150 kroner for at levere varerne. Det gennemsnitlige gebyr er på 61 kroner.
Omvendt er gennemsnitsprisen for at få bragt ud hos andre dagligvarebutikker kun 24 kroner.
Ikke overraskende
Den forskel er ikke overraskende lyder det fra Thomas Jensen, der er indehaver af Telebudet.dk.
"For almindelige butikker er det jo fru Jensen henne på hjørnet, der skal have varerne. Vi har et meget større område at køre ud til. Desuden pakker kunden ofte selv varerne hos købmanden. Det bruger vi rigtigt meget tid på," siger han.
Han peger også på, at det er lettere for en butik at gøre det gratis eller billigt, når det måske kun drejer sig om en gang om ugen.
"Jeg kan kun holde det nede på 70 kroner for private, fordi jeg selv har to chauffører, der kører ud med det. Skulle vi have transportfirmaer til det, kunne det slet ikke løbe rundt," siger Thomas Jensen.
Telebudet.dk har eksisteret siden 2001 og har udover Thomas Jensen og to chauffører en løst tilknyttet regnskabsansvarlig.
Ingen navne
Forbrugerstyrelsen offentliggør ikke navne på de forskellige butikker - herunder hvem der er den dyreste og billigste.
Det skyldes persondatalovens regler om at indhente data, oplyser styrelsen.
Flere af butikkerne er enkeltmandsvirksomheder og derfor har man lavet undersøgelsen på en facon, hvor det simpelthen ikke er muligt at se for eksempel, hvilken netbutik der har et gebyr på 150 kroner.