Computerworld News Service: "Lad mig fortælle dig om de meget rige," skrev den berømte F. Scott Fitzgerald.
"De er anderledes end du og jeg."
F. Scott Fitzgeralds pointe var, at de rige skal dømmes efter et særligt regelsæt.
Ernest Hemingways lige så berømte respons afbryder tørt F. Scott Fitzgeralds tankerække, med ordene "Ja, de har flere penge,” hvormed han fastslår, at forskellen på rig og fattig er moralsk ligegyldig.
Jeg er enig med Ernie.
Tag for eksempel Google.
Bare fordi Googles medstifter, Sergey Brin, er rig – faktisk den 26. rigeste person – betyder det ikke, at det er i orden, at Google i maj investerede 21,4 millioner kroner i hans kone Anne Wojcickis forretning, 23andMe, der hjælper folk med at undersøge deres egne kromosomer – en New Age-version af navlepilleri.
Objektiv investering
Googles administrerende direktør, Eric E. Schmidt, afviser i The New York Times, at Sergey Brin skulle have haft noget med investeringen at gøre, og siger, at baggrunden for investeringen er totalt objektiv.
Googles investering i virksomhedens medstifters kones virksomhed har overraskende nok ikke skabt nogen særlig furore – men det burde den gøre.
Tænk lige over det: Alle de nyopstartede virksomheder, der kunne have fået glæde af Googles millioner, alle de virksomheder Googles aktieejere kunne have tjent på … men i stedet vælger Google at give pengene til Sergey Brins kone.
Nepotisme, ikke en smutter
Uanset hvordan man vender og drejer det, er det nepotisme, og nepotisme er ikke bare en lille smutter.
Nepotisme er en last, de rige og magtfulde let kan forfalde til, fordi de tror, at der gælder nogle andre regler for dem end for alle andre.
Men som Robert Townsend skrev i sin klassiker fra 1970: "Hvis der er bare den mindste risiko for, at du er forudindtaget, vil stanken af det skræmme de folk, du har mest brug for, væk.”
Aktieejerne finder aldrig ud af, hvad de er gået glip af.
Eller med Robert Townsends ord: "Nepotisme er en teknik til at tage røven på de aktieejere, man ikke er i familie med.”
Uheld?
Er det hele bare et uheldigt trin ved siden af virksomhedens linje, der illustreres med det sofistikerede motto: "Don't be evil"?
Eller er det den første indikator på en voksende trend?
Jeg ved, hvad jeg tror.
Hvad tror du?
ComputerViews er en særlig analyseform, som Computerworld anvender. Læs mere om ideen bag ComputerViews her.
Oversat af Ditte Thøgersen