Et af verdens største pladeselskaber, Universal Music, dropper alle planer om at forny sin langtids-kontrakt med en af verdens største musikbutikker, Apples iTunes Music Store.
Beslutningen fra Universal Music understreger den anspændte situation, der er mellem Apple og de store pladeselskaber, hvis salg fortsætter med at falde. Det skriver Financial Times.
Sidste år besluttede Universal ellers at forlænge kontrakten med iTunes endnu et år på trods af utilfredshed med Apples prispolitik på onlinemusik, men nu går den altså ikke længere.
På trods af rygter om, at Universal måske vil fjerne hele sit musikkatalog fra iTunes, har selskabet dog indtil videre besluttet at fortsætte servicen fra måned til måned, skriver Financial Times.
“Vi prøver altid på at spore nye mennesker ind på markedet og på at prøve nye ting," lyder kommentaren fra en Universal-chef.
Uenige om prismodellen
Universal, Warner Music og andre pladeselskaber har forsøgt at få Apple til at ændre prismodellen med 99 cents (i Danmark 8 kroner) per stykke musik til i stedet at kræve variable priser eller at starte en abonnements-ordning.
De har også opfordret Apple til at åbne for, at andre kan benytte selskabets iTunes-software også, så der kan komme en større konkurrence mellem bærbare musikafspillere, skriver Financial Times.
Apple og topchef Steve Jobs har dog indtil videre afslået de krav.
Tidligere i år chokerede Steve jobs pladeindustrien, da han opfordrede den til helt at droppe antipirat-kontrollen med et argument om, at det vil gøre det lettere for forbrugerne at bruge forskellige afspillere og øge den generelle konkurrence på markedet.
Hvad sker der med iPhone?
Apple, der står for 75 procent af markedet for online musik, har været stærkest i diskussionen på trods af konkurrencen fra andre online musikbutikker.
Mens pladeselskabernes forretningsmodeller er blevet undermineret af musik på nettet, har Apple tjent styrtende med penge på salget af over 100 millioner iPods.
Universal og de andre pladeselskaber håber, at andre musikbutikker på nettet vil kunne presse iTunes på det voksende marked for downloads til mobiltelefoner.
Indtil videre har ingen af de store pladeselskaber underskrevet konkrakter om at tilbyde deres musik direkte til den nye iPhone.