ComputerViews: Man behøver hverken at være bredbånds-ekspert eller elselskab for at skrive under på, at optiske fibre kan realisere visionen om et dansk bredbånds-mekka. Rent teknologisk, forstås.
Økonomisk og erhvervsmæssigt er sagen noget mere kompliceret.
Fakta er, at elselskabernes i alt 15 bredbåndsforretninger efterhånden har gravet fiber ned for et par milliarder kroner, og at de selv anslår at skulle investere 10 milliarder kroner over en 10-års periode.
Indtil videre er antallet af tilsluttede kunder ifølge Dansk Energi på 26.000. Til sammenligning står TDC i dag for over 1,1 million internetabonnementer.
Skal angribe etablerede
Elselskaberne har på den ene side et godt kort på hånden i kraft af en teknologisk set fremragende infrastruktur til Triple play-løsninger, hvor internet, TV og telefoni leveres via ét kabel.
På den anden side er de oppe imod ganske erfarne kræfter i form af selskaber som TDC, Telia og Sonofon/Cybercity.
De etablerede internetudbydere skal bevare kunderne, mens elselskaberne skal vinde dem.
En ny undersøgelse fra analysefirmaet Wilke viser, at elselskaberne i den forbindelse har et problem.
Wilke har spurgt danskerne om, hvad de opfatter som vigtige fordele ved højhastigheds-bredbånd.
Befolkningen mener, at de vigtigste fordele er billigere regninger og hurtigere internet.
Det første er ikke just det bedste udgangspunkt for at skabe en rentabel forretning.
Det andet er sådan set fint nok, men problemet er bare, at man i dag allerede kan få 20-50 Mbit/s over kobbernettet, og at prisen for den slags forbindelser kun vil falde i de kommende år.
Teknologi sælger ikke
Teknologisk set kan elselskaberne godt glæde sig over deres fiberbredbånd, der på mange måder er kobberet overlegent. Det er vel netop derfor, at selveste Kong-kobber, TDC, også investerer i fiber-infrastruktur.
Med fiberen kan vi få aflivet de asymmetriske forbindelser, hvor upload-hastigheden er markant lavere end download-hastigheden.
Problemet er bare, at kun to procent af danskerne ifølge Wilke-undersøgelsen ser det som en fordel.
Teknologisk set giver fiberbredbånd også mulighed for at leje og købe film direkte over nettet, men igen er det kun noget, som 0,2 procent af danskerne går op i.
Befolkningen skal overbevises
Formentlig kan du – som teknologi-interesseret læser af Computerworld – godt se fordelene ved fiber.
Spørgsmålet er, om din mor også kan?
For det er den almindelige dansker, der ikke har nogen større teknologisk indsigt, der skal realisere elselskabernes fiber-drømme.
Om det lader sig gøre, ved kun fremtiden. I mellemtiden kan man glæde sig over, at de massive investeringer i fiber i hvert fald medfører én ting – billigere priser på kobber-bredbånd.