Computerworld News Service: Google Apps-pakken, der indeholder en række kommunikations- og samarbejdsværktøjer, har allerede fået gevaldig medvind på især universiteter. Det skyldes ikke mindst, at pakken er enkel og nem at bruge.
Det erkender lederen af Microsofts erhvervsplatform, Rob Curry, der samtidig byder konkurrencen velkommen:
"Vi betragter Google som en væsentlig konkurrent, og selskabet bidrager med gode ting på markedet i form af enkelthed, tilgængelighed og andet, som vi også selv prøver at tilbyde," siger Rob Curry.
Især billig
Ved lanceringen af erhvervsudgaven i februar blev Google Apps beskrevet som et direkte modtræk til Microsoft Office. Men iagttagere mener, at Google Apps er mindre funktionel end Office-pakken, men til gengæld billigere.
For små 300 kroner om året tilbyder Google et e-mail-program, instant messaging, en kalender, hjemmesideværktøjer og understøttelse af e-mail på mobilenheder.
IBM ser stadig Google som konkurrent
IBM, der har et tilsvarende produkt i Lotus Notes, har indgået et samarbejde med Google. Men virksomheden ser stadig Google som en potentiel konkurrent.
Samarbejdet har gjort det muligt for IBM’s brugere af instant messaging at kommunikere med Google Talk-brugere. Og hos IBM er man glad for alliancen:
"Vi er en nøglepartner for Google, og vi vil fortsætte med at være det for vores kunders skyld. Jeg forventer desuden, at de vil konkurrere med os på erhvervsområdet," siger Ken Bisconti, vicedirektør i IBM’s afdeling for samarbejdssoftware.
Roser Google
Og han har kun ros til overs for Googles fremgangsmåde:
"De fleste af vores kunder fortæller os, at de er i kontakt med Googles erhvervsgruppe. De laver et godt stykke arbejde med at indsamle informationer om, hvilke krav erhvervslivet stiller. Jeg ser ikke Google som en konkurrent på kort sigt, men som en potentiel afløser på lang sigt."
Oversat af Pola Rojan