Flere TDC-frasalg i vente
Efter frasalget af tyske Talkline, til en pris på 4,2 milliarder kroner, er TDC i forhandlinger om salg af både One i Østrig og Sunrise i Schweiz. Den ansvarlige for TDC's internationale aktiviteter, Jesper Theil Eriksen, forklarer, at salgene skal ses i lyset af, at TDC fokuserer sine aktiviteter på det danske og nordiske marked. Der bliver dog spekuleret i, at frasalgene er dikteret af kapitalfondene, som skal bruge pengene til at finansiere den gæld, som blev stiftet til at købe det danske teleselskab. (Jyllands-Posten)
Blodbad i vente efter TDC's Talkline-salg
Debitels køb af TDC's tyske mobilselskab, Talkline, kan betyde, at samtlige 850 medarbejdere i Talkline fyres. Sådan lyder vurderingen fra Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult, da det nye selskab skal ned under 1.000 ansatte, før det har en eksistensberettigelse. Og med Debitels 2.400 ansatte samt Talklines 850 medarbejdere, vil det ifølge teleanalytikeren koste arbejdspladserne hos Talkline. TDC medgiver, at "det er klart, der vil ske noget på bemandingssiden." (Berlingske Tidende)
Modetøj på nettet sælger
På blot tre måneder har ægteparret Henckel banket en lille modebutik op på nettet, der sælger for omkring 11.000 kroner om dagen. "Lige nu regner vi med en omsætning på 2,5 millioner kroner i år. Det er overvældende godt i forhold til, at vi startede i marts og ikke har lavet nogen systematisk markedsføring," Nicolai Henckel, der ejer butikken youheshe.dk sammen med sin kone Lulu Henckel. Firmaet sælger tøj fra mindre kendte designerne, der ikke er til at finde i butikkerne. (Jyllands-Posten)
Dom: Fri alkohol over nettet
Svenskere må efter EF-dom bestille øl, vin og spiritus over internettet i andre lande. Dommeren fastslog, at et svensk forbud mod privat import af alkohol strider mod EU's regler.Derfor bliver det svenske toldvæsen i disse dage bestormet af tørstige svenskere, der vil have udleveret flere hundredetusinde flasker med alkohol. Dommen er et hårdt slag med det centraliserede Systembolaget, der omsætter for flere milliarder af svenske kroner om året. (Jyllands-Posten)
Danmark i top på internet-annoncering
Danske virksomsheder er i den absolutte top, når det gælder om at annoncere på nettet. Det viser en europæisk undersøgelse fra IAB Europe, der i samarbejde med PricewaterhouseCoopers har undersøgt antallet af internetbrugere i 13 lande og sammenholdt med de enkelte landes forbrug af annoncer. De 13 landes samlede forbrug på internetannoncering har rundet 60 milliarder kroner, hvoraf søgeord er den største post med 45 procent forfulgt af bannerreklamer med 31 procent. (Børsen)
Kejserens nye klæder 2.0
Silicon Valley-insideren Andrew Keen gør sig ikke de store tanker om web 2.0-fænomenet. Tværtimod. Han mener, at hele ideen om bloggere, borgerjournalister og jubelamatørisme udgør en alvorlig trussel mod vores kultur. De tanker skriver han blandt om i en ny bog, "The Cult of the Amateur." (Børsen)
Få automatisk dagens avisresumeer sendt til din indbakke hver morgen. Opret dig som bruger på Computerworld.dk og sæt "Dagens aviser om it" på overvågning med Computerworld Nyhedsovervågning.