It-reparatøren InfoCare går sammen med Powermill og skaber Nordens største servicevirksomhed med speciale i at reparere defekte pc'er, fladskærme og andre it- og hjemmeelektronik-produkter.
Den nye nordiske service-kæmpe får 2.100 medarbejdere fordelt i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Estland.
Fusionsselskabet fortsætter under navnet InfoCare og kommer i 2007 til at omsætte for godt halvanden milliard kroner.
Småjusteringer
InfoCares administrerende direktør i Danmark, David Friisholm, jubler over fusionen og slår fast, at selskabets 240 danske medarbejdere ikke behøver at frygte en større fyringsrunde.
"Der bliver højst nogle småjusteringer, da der selvfølgelig er nogle synergieffekter, som skal høstes. Men overordnet set er virksomhederne så forskellige, at de fortsætter som hidtil," siger han.
David Friisholm fortæller, at fusionen blandt andet er en reaktion på, at den traditionelle radio/tv branche er på vej til at smelte sammen med it-branchen, hvilket stiller nye krav til serviceleverandørerne.
"Fusionen styrker InfoCare på markedet for hjemmeelektronik, som er i kraftig vækst. Antallet af elektroniske apparater i hjemmene vokser betydeligt i disse år, og hver gang et apparat skal repareres, sker det hos sådan nogle som os," siger han.
InfoCares andet væsentlige forretningsområde er it-services i den professionelle del af markedet, hvor væksten også er til at få øje på, da store it-selskaber som IBM, Dell og HP Fujitsu Siemens i stigende omfang vælger at lade andre reparere deres defekte produkter.
Ifølge David Friisholm er tendensen endvidere, at stadig flere producenter flytter reparation af deres apparater tilbage til Danmark efter en årrække, hvor det var populært at flytte den slags opgaver til lavtlønslande.
Folk trætte af at vente
"Folk er trætte af at måtte vente uger og måneder på at få repareret en bærbær pc, en fladskærm eller lignende. Derfor får vi mere at se til," siger David Friisholm.
Han mener, at fusionen passer som fod i hose til den danske afdeling af InfoCare, som efter en række hårde år i begyndelsen af årtusindet med store millionunderskud, ser ud til at have vendt skuden.
"Vi kom ud af 2006 med en omsætning på over 100 millioner kroner – 108 for at være helt nøjagtig – og fik et overskud på fem millioner kroner", fortæller David Friisholm.
InfoCare er ejet af de to kapitalfonde CapMan og Segulah, der har hovedkontor i Kristiansand i Norge.