It-giganten Microsoft har med sit 33 milliarder kroners opkøb af reklametjenesten aQuantive indledt en jagt på på søgetjenesten Google i kampen på nettet.
Opkøbet er det største i Microsofts historie, og det varsler måske nye tider for Bill Gates' firma.
Formålet med opkøbet af aQuantive's online-tjeneste er naturligvis at tjene en formue på reklamer over nettet. Men Microsoft problem er, at selskabet på nuværende tidspunkt ikke har online-verdensherredømmet.
Selvom næsten 80 procent ser internettet gennem en Microsoft-browser, så sidder selskabet på mindre end 10 procent af de søgninger, der i sidste ende skal generere reklame-indtjeningen.
Hvorfor har Microsoft ikke markeret sig stærkere på nettet før?
Der er der mange forklaringer på. Strategiske satsninger kunne være den luftige forklaring. Men den nuværende satsningen på online-mediet kommer utvivlsomt, da reklamerne rykker online som i de glade dotcom-dage. Derfor er der mange penge at hente for de folk, der kan kombinere søgetrafik med reklamer.
Yahoo skal skabe fundamentet
Den umiddelbare løsning for Microsofts satsninger på at skabe søgninger har derfor været at opkøbe nettets næststørste søgemaskine-selskab, Yahoo, hvilket der stadig svirrer rygter om. Men rygterne er ikke blevet bekræftet, og sammen vil de to stadig halte bagefter Google.
Tilsammen vil Microsoft og Yahoo kunne sætte sig på lidt over en tredjedel af søgningerne på nettet, hvorimod Google genererer næsten halvdelen af alle søgninger.
Dertil skal medregnes, at flere søgemaskine-selskaber lurer fra baghjulet, heriblandt norske FAST, der vil konkurrere i kampen brugernes gunst i takt med, at reklametjenester smelter bedre og mere effektivt sammen med søgninger på nettet.
Den lange seje kamp
Ifølge analysebureauet Nielsen/Netratings vil Google levere fire gange så mange sponsorerede links og reklamer end en alliance mellem Microsoft og Yahoo vil være i stand til.
Og Googles 17 milliarder kroners opkøb af reklametjenesten DoubleClick har ikke gjort det til en mindre god forretning at være brugernes foretrukne søgemaskine. Om Microsofts pris for aQuantive, der lige præcis er dobbelt så høj, også kan vise sig at være en dobbelt så god forretning vil kun tiden.
Der er ingen tvivl om, at det bliver en sej kamp for Microsoft – med eller uden Yahoo – om at komme til den dominerende position på nettet, som selskabet ellers kendes for inden for andre it-kategorier, hvor dets operativsystem Windows eksempelvis har de facto monopol på nyindkøbte computere.
Microsoft har dog vist sig at være aldeles habile til at kunne sætte sig på et marked, og fastholde dets position - med både innovation, inspiration fra andre og en del patentsager. Og måske kan det rent faktisk også lade sig gøre på nettet.
Spørgsmålet er dog, hvor meget det vil koste firmaet fra Redmond at nå dertil, hvor alle taler om at Microsofte efter informationer på nettet?