Artikel top billede

Den europæiske spilindustri i sit livs krise

Nordic Game 2007: Fremtiden synes håbløs for den europæiske computerspilsindustri, mener formanden for den europæiske brancheorganisation. Hverken EU eller medlemslandenes regeringer forstår oplevelsesøkonomien, som computerspilsindustrien er en del af. Mangel på vovemod og talent præger også branchen, mener Fred Hasson.

”Hele branchen er på vej ned i toilettet som pis efter en øl i baren.”

Så brutal lyder dommen fra Fred Hasson, direktør for den britiske brancheorganisation for producenter af computerspil, TIGA, og formand for den europæiske paraplyorganisation EGDF. Den europæiske organisation spænder over 11 lande, 500 selskaber og godt 17.000 ansatte.

Mens den gråhårede brite ikke vil være ved, at hans karakteristik af situationen synes trøstesløs, så vil han godt gå med til, at han tegner et hårdt billede af verden for europæiske computerspil lige nu.

Fatter ikke branchens behov

Et af de problemer, som den europæiske branche slås med er efter hans mening, at hverken embedsmænd eller politikere fatter meget af branchens behov.

”De er bare forvirrede og har været bureaukrater så længe, at de fatter meget andet. De ved ikke en gang, hvad et computerspil er,” siger Fred Hasson.

Og dette er en af årsagerne til, at ikke bare England men også resten af Europa halter langt efter Canada, Sydkorea og USA. Mens det er åbenlyst, at beslutningstagerne i Sydkorea og dele af Canada målrettet støtter den digitale oplevelsesøkonomi, så er det efter hans mening en myte, at spilindustrien i USA lever i et frit marked uden støtte fra det offentlige.

”Hvis man kratter lidt i overfladen finder man det samme som i Montreal,” siger Fred Hasson.

Ved siden af omverdenens manglende forståelse revser han også selve branchen for uprofessionalisme og mangel på vovemod. Selv om han fortrinsvis peger på sine erfaringer fra England, peger han på, at han ikke har grund til at tro billedet er mere optimistisk andre steder i Europa.

Mangel på profesionel tilgang

Manglen på en professionel tilgang til faget finder man selv hos store producenter, mener han. I hans verdensbillede er det uhyre sjældent, at selskabernes chefer har en ordentlig forståelse for budgetter.

Så hvis det lykkedes at hente de store penge fra investorer, så satser de i stedet sikkert ved at købe sig til licenser til at udvikle spil på allerede kendte varemærker.

”Og det er med til at sætte gang i en nedadgående spiral, hvor de nyskabende og kreative elementer forsvinder,” siger Fred Hasson.

Han mener, at det er afgørende, hvis den europæiske computerspilindustri skal klare sig i fremtiden, at selskaberne begynder at se på kunderne i stedet for at efterligne konkurrenterne.

Trætte af orker

Forbrugerne bliver trætte af at hugge orker ned med sværd i hver eneste computerspil, lyder hans pointe.
”For meget ser ud om den samme grød. Det er nu vi har muligheden for at gøre noget anderledes,” siger Fred Hasson.

I stedet for at gå sammen i stadig større produktionsselskaber, der lige som i Hollywood bare bliver større og mere strømlinede, så bør selskaberne i stedet forsøge at gøre det nye og anderledes med uafhængige produktioner.

”Ingen ejer nettet, så hvorfor ikke satse på at bruge internettet som platform?”




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere