”Hele branchen er på vej ned i toilettet som pis efter en øl i baren.”
Så brutal lyder dommen fra Fred Hasson, direktør for den britiske brancheorganisation for producenter af computerspil, TIGA, og formand for den europæiske paraplyorganisation EGDF. Den europæiske organisation spænder over 11 lande, 500 selskaber og godt 17.000 ansatte.
Mens den gråhårede brite ikke vil være ved, at hans karakteristik af situationen synes trøstesløs, så vil han godt gå med til, at han tegner et hårdt billede af verden for europæiske computerspil lige nu.
Fatter ikke branchens behov
Et af de problemer, som den europæiske branche slås med er efter hans mening, at hverken embedsmænd eller politikere fatter meget af branchens behov.
”De er bare forvirrede og har været bureaukrater så længe, at de fatter meget andet. De ved ikke en gang, hvad et computerspil er,” siger Fred Hasson.
Og dette er en af årsagerne til, at ikke bare England men også resten af Europa halter langt efter Canada, Sydkorea og USA. Mens det er åbenlyst, at beslutningstagerne i Sydkorea og dele af Canada målrettet støtter den digitale oplevelsesøkonomi, så er det efter hans mening en myte, at spilindustrien i USA lever i et frit marked uden støtte fra det offentlige.
”Hvis man kratter lidt i overfladen finder man det samme som i Montreal,” siger Fred Hasson.
Ved siden af omverdenens manglende forståelse revser han også selve branchen for uprofessionalisme og mangel på vovemod. Selv om han fortrinsvis peger på sine erfaringer fra England, peger han på, at han ikke har grund til at tro billedet er mere optimistisk andre steder i Europa.
Mangel på profesionel tilgang
Manglen på en professionel tilgang til faget finder man selv hos store producenter, mener han. I hans verdensbillede er det uhyre sjældent, at selskabernes chefer har en ordentlig forståelse for budgetter.
Så hvis det lykkedes at hente de store penge fra investorer, så satser de i stedet sikkert ved at købe sig til licenser til at udvikle spil på allerede kendte varemærker.
”Og det er med til at sætte gang i en nedadgående spiral, hvor de nyskabende og kreative elementer forsvinder,” siger Fred Hasson.
Han mener, at det er afgørende, hvis den europæiske computerspilindustri skal klare sig i fremtiden, at selskaberne begynder at se på kunderne i stedet for at efterligne konkurrenterne.
Trætte af orker
Forbrugerne bliver trætte af at hugge orker ned med sværd i hver eneste computerspil, lyder hans pointe.
”For meget ser ud om den samme grød. Det er nu vi har muligheden for at gøre noget anderledes,” siger Fred Hasson.
I stedet for at gå sammen i stadig større produktionsselskaber, der lige som i Hollywood bare bliver større og mere strømlinede, så bør selskaberne i stedet forsøge at gøre det nye og anderledes med uafhængige produktioner.
”Ingen ejer nettet, så hvorfor ikke satse på at bruge internettet som platform?”