Vækstraterne synes astronomiske, som koreanske Joonmo Kwon roligt præsenterer prognoserne for de asiatiske spilmarkeder.
Fra 2003 til 2008 vil det asiatiske marked for onlinespil vokse med 26 procent, og i 2007 vil omsætningen nå mere end 37 milliarder danske kroner.
Det asiatiske marked står for mere end 50 procent af det globale marked. Sådan lød den koreanske topchefs ord på konferencen Nordic Game, der foregik i Malmø i sidste uge.
Vænnet til store tal
Som administrerende direktør for koreanske Nexon Corporation er han vandt til den type tal, der har præget det koreanske marked.
Det marked er dog ved at være mæt nu, og som den hjemlige konkurrent, NC Soft, er Nexon derfor ved at bevæge sig uden for moderlandets grænser for at fortsætte væksten. Det er særligt det store kinesiske marked, der frister koreanerne.
”Det kinesiske marked vil uden tvivl vokse eksplosivt,” pointerer Joonmo Kwon.
Men efter en kunstpause erkender han, at markedet bestemt heller ikke er nemt at entrere. For at få lov til at sælge produkterne til kinesiske forbrugere, skal man have tilladelse af de kinesiske myndigheder.
”Og det tager en masse papirarbejde,” siger Joonmo Kwon.
Gode muligheder i Kina
Til gengæld er der også penge at hente blandt kineserne.
Nexons online ræserspil Kart Rider har i Kina slået rekorden med mere end en million samtidige brugere. Den hjemlige koreanske rekord lå på 700.000 samtidige brugere.
Også Taiwan er et interessant marked, hvor mere end 60 procent af mennesker med netforbindelse spiller online spil.
Den eksportvare som Nexon regner med at sælge til udlandet er netop Kart Rider, der i dag har 16 millioner abonnenter i Korea alene.
Oversættelser for dyre
Og Kart Rider er på vej til at blive eksporteret til det amerikanske marked, mens Nexon stadig tøver overfor det europæiske marked.
Det er nemlig for dyrt at oversætte og tilpasse spillet til de mange og - efter asiatisk målestok - små markeder, mener den koreanske topchef.
Selve konceptet er bygget op om et gratis princip, hvor brugerne så kan købe ekstra ydelser som en hurtigere bil eller kraftigere motorer.
Omkring 50 procent af brugerne spiller Kart Rider gratis, hvorfor Nexon har udvidet forretningen til at anvende spillet som en reklameplatform for reklamer og salg af legetøj baseret på de forskellige spil.