Asiatiske spilproducenter vil invadere verden

Asiatiske spilproducenter som koreanske Nexon lurer på at eksportere deres succeser til udlandet, men producenterne tøver med at invadere Europa, der er splittet op i mange små sprogområder.

Vækstraterne synes astronomiske, som koreanske Joonmo Kwon roligt præsenterer prognoserne for de asiatiske spilmarkeder.

Fra 2003 til 2008 vil det asiatiske marked for onlinespil vokse med 26 procent, og i 2007 vil omsætningen nå mere end 37 milliarder danske kroner.

Det asiatiske marked står for mere end 50 procent af det globale marked. Sådan lød den koreanske topchefs ord på konferencen Nordic Game, der foregik i Malmø i sidste uge.

Vænnet til store tal

Som administrerende direktør for koreanske Nexon Corporation er han vandt til den type tal, der har præget det koreanske marked.

Det marked er dog ved at være mæt nu, og som den hjemlige konkurrent, NC Soft, er Nexon derfor ved at bevæge sig uden for moderlandets grænser for at fortsætte væksten. Det er særligt det store kinesiske marked, der frister koreanerne.

”Det kinesiske marked vil uden tvivl vokse eksplosivt,” pointerer Joonmo Kwon.

Men efter en kunstpause erkender han, at markedet bestemt heller ikke er nemt at entrere. For at få lov til at sælge produkterne til kinesiske forbrugere, skal man have tilladelse af de kinesiske myndigheder.

”Og det tager en masse papirarbejde,” siger Joonmo Kwon.

Gode muligheder i Kina

Til gengæld er der også penge at hente blandt kineserne.

Nexons online ræserspil Kart Rider har i Kina slået rekorden med mere end en million samtidige brugere. Den hjemlige koreanske rekord lå på 700.000 samtidige brugere.

Også Taiwan er et interessant marked, hvor mere end 60 procent af mennesker med netforbindelse spiller online spil.

Den eksportvare som Nexon regner med at sælge til udlandet er netop Kart Rider, der i dag har 16 millioner abonnenter i Korea alene.

Oversættelser for dyre

Og Kart Rider er på vej til at blive eksporteret til det amerikanske marked, mens Nexon stadig tøver overfor det europæiske marked.

Det er nemlig for dyrt at oversætte og tilpasse spillet til de mange og - efter asiatisk målestok - små markeder, mener den koreanske topchef.

Selve konceptet er bygget op om et gratis princip, hvor brugerne så kan købe ekstra ydelser som en hurtigere bil eller kraftigere motorer.

Omkring 50 procent af brugerne spiller Kart Rider gratis, hvorfor Nexon har udvidet forretningen til at anvende spillet som en reklameplatform for reklamer og salg af legetøj baseret på de forskellige spil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer