Asiatiske spilproducenter vil invadere verden

Asiatiske spilproducenter som koreanske Nexon lurer på at eksportere deres succeser til udlandet, men producenterne tøver med at invadere Europa, der er splittet op i mange små sprogområder.

Vækstraterne synes astronomiske, som koreanske Joonmo Kwon roligt præsenterer prognoserne for de asiatiske spilmarkeder.

Fra 2003 til 2008 vil det asiatiske marked for onlinespil vokse med 26 procent, og i 2007 vil omsætningen nå mere end 37 milliarder danske kroner.

Det asiatiske marked står for mere end 50 procent af det globale marked. Sådan lød den koreanske topchefs ord på konferencen Nordic Game, der foregik i Malmø i sidste uge.

Vænnet til store tal

Som administrerende direktør for koreanske Nexon Corporation er han vandt til den type tal, der har præget det koreanske marked.

Det marked er dog ved at være mæt nu, og som den hjemlige konkurrent, NC Soft, er Nexon derfor ved at bevæge sig uden for moderlandets grænser for at fortsætte væksten. Det er særligt det store kinesiske marked, der frister koreanerne.

”Det kinesiske marked vil uden tvivl vokse eksplosivt,” pointerer Joonmo Kwon.

Men efter en kunstpause erkender han, at markedet bestemt heller ikke er nemt at entrere. For at få lov til at sælge produkterne til kinesiske forbrugere, skal man have tilladelse af de kinesiske myndigheder.

”Og det tager en masse papirarbejde,” siger Joonmo Kwon.

Gode muligheder i Kina

Til gengæld er der også penge at hente blandt kineserne.

Nexons online ræserspil Kart Rider har i Kina slået rekorden med mere end en million samtidige brugere. Den hjemlige koreanske rekord lå på 700.000 samtidige brugere.

Også Taiwan er et interessant marked, hvor mere end 60 procent af mennesker med netforbindelse spiller online spil.

Den eksportvare som Nexon regner med at sælge til udlandet er netop Kart Rider, der i dag har 16 millioner abonnenter i Korea alene.

Oversættelser for dyre

Og Kart Rider er på vej til at blive eksporteret til det amerikanske marked, mens Nexon stadig tøver overfor det europæiske marked.

Det er nemlig for dyrt at oversætte og tilpasse spillet til de mange og - efter asiatisk målestok - små markeder, mener den koreanske topchef.

Selve konceptet er bygget op om et gratis princip, hvor brugerne så kan købe ekstra ydelser som en hurtigere bil eller kraftigere motorer.

Omkring 50 procent af brugerne spiller Kart Rider gratis, hvorfor Nexon har udvidet forretningen til at anvende spillet som en reklameplatform for reklamer og salg af legetøj baseret på de forskellige spil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere