Hvordan skaber man en spilsucces som World of Warcraft, der har over otte millioner betalende kunder over hele jorden?
Det gør man ikke, lyder svaret, hvis man spørger Thomas Bidaux, der er produktchef i den europæiske afdeling af spilforlaget NCSoft.
De såkaldte MMORPGs (Massively Multiplayer Online Roleplaying Game), som World of Warcraft tilhører, er ellers i vækst. Flere og flere har bredbåndsinternet, og dermed er muligheden for at skabe sig et liv i en virtuel spilverden også til stede.
Alligevel skal spiludviklerne ikke tro, at de kan gøre spilfirmaet Blizzard, der står bag World of Warcraft, kunsten efter.
”Hvis man vil konkurrere med et spil som World of Warcraft, er der ikke mange muligheder. Jeg regner da med, at World of Warcraft bliver slået en dag, men det kommer til at kræve massive investeringer, og jeg mener ikke, at det er værd at løbe den risiko,” siger Thomas Bidaux, der er blandt talerne til konferencen Nordic Game, der netop nu finder sted i Malmø.
Tænk originalt
Han peger på, at spiludviklerne i stedet skal sikre sig, at de har fat i et originalt koncept, så de ikke har alt for mange konkurrenter.
”Du skal skabe dit eget økosystem med en veldefineret målgruppe. Du skal finde dit eget marked, hvor du ikke konkurrerer med andre,” mener Thomas Bidaux.
”Ikke alle holder af drager. Nogen vil have en anden oplevelse, og det er dem, du skal kigge på.
Man skal se efter andre muligheder, hvis man vil have succes,” siger han.
Et af de afgørende problemer med at udvikle et spilunivers som World of Warcraft er, at det koster så mange millioner kroner og års arbejde bare for at komme i gang, at de fleste knækker nakken allerede i den indledende fase.
”Derfor vil kommende succesfulde MMORPGs heller ikke være World of Warcraft-kloner,” forklarer Thomas Bidaux.
Umiddelbart kunne man ellers foranlediges til at tro, at det er nemt nok at tjene penge på et onlinespil som World of Warcraft. Konceptet er, at spillerne hver måned betaler for at kunne være en del af universet – modsat et ikke-onlinebaseret spil, hvor man kun betaler én gang.
Sagen er bare, at det kræver ganske meget at holde et onlinespil i live, forklarer Thomas Bidaux. Spillet skal hele tiden opdateres, for at man kan fastholde kunderne. Det kræver, at man har både udviklere, kundesupport og serverplads til rådighed, og den slags koster som bekendt penge.
”Det handler i virkeligheden om ”survival of the fittest.” Jo mere fokuseret du er på dit spil og det du vil med det, jo større chance har du for at overleve.”
Dansk forsøg løb ud i sandet
I Danmark har der også været gjort forsøg med at skabe onlinebaserede spiluniverser. Tre års hårdt arbejde med at udvikle et af de mest ambitiøse online-rollespil i Danmark kulminerede, da Runestone Game Development i Århus i foråret 2006 lancerede spillet SEED, et online-rollespil, hvor man betaler en fast månedspris for at spille med.
Blot få måneder senere måtte Runestone dog erkende, at man ikke kunne skaffe nok betalende kunder til SEED, og derfor måtte virksomheden indgive konkursbegæring og fyre de 20 ansatte.
Thomas Bidaux fra NCSoft vurderer, at det traditionelle koncept med at kræve en fast månedlig betaling fra kunderne kan være på retur. I Korea har man for eksempel haft succes med at åbne op for, at så mange som muligt kunne deltage gratis i spillene.
”Og så indførte man betaling for bestemte våben og lignende, da den kritiske masse var på plads. Det er ved at blive den mest anvendte forretningsmodel nu. Du skal måske starte i det små, blive klogere og så udvide det derfra,” siger han.