Den kendte verden står for fald. Og et nyt univers er på vej frem. Producenter af computerspil må indstille sig på, at forbrugerne efterspørger helt nye ting fra computerspil i fremtiden. Hvis du vil have et vink om, hvad forbrugerne vil have, så kig på populære websider som MySpace og YouTube. Eller Apples online musikbutik iTunes, hvor forbrugerne udvælger netop de hits, de vil have.
Sådan lød pointen fra Paulina Buzek, game director fra Sony. Hun er en af hovedtalerne på den internationale Nordic Game konference i Malmø. Hun peger på, at vi sætter ordet ”My” (min eller mit, red.) på næsten alt fra MySpace – et af verdens største sociale websites – til mere obskure hjemmesider som MyIraq.
”Dette er, om noget, året for ”My”. Vi ønsker at gøre alt en del af vores personlige udtryk,” siger Paulina Bozek.
Og hvor denne udvikling er noget, som de fleste har vænnet sig til på nettet, så er den nu også på vej til at slå igennem i computerspil, hvor de nye konsoller er født til at gå på nettet.
”De platforme vil ændre hele det kendte landskab indenfor computerspilindustrien,” siger Paulina Buzek.
Brugerne stiller krav
Også gaming vil blive ramt dette skifte inden for forbrugernes vaner og ønsker, mener hun. Og som producer på det populære Sony PlayStation spil Singstar har hun stået for udviklingen af spillet, der i godt 50 forskellige udgaver har solgt godt 7 millioner spil siden udgivelsen.
Singstar er i bund og grund et karaoke-spil, hvor deltagerne kan give den som popstjerne overfor vennerne derhjemme i stedet for at forsøge sig som sanger på et værtshus.
Men brugerne var ikke tilfredse med at have et begrænset udvalg af sange, der lå på cd-rom’erne. Hvorfor skulle de ikke bare have lov til at hente lige den sang, som fik kæresten til smelte i stearinlysets skær? Så nu har Sony lanceret Singstore som en del af Singstar-spillet. Her kan brugerne købe lige den sang til spillet, som de vil skåle til.
Paulina Bozek peger på, at denne udvikling falder i tråd med tendens inden for musikindustrien, hvor stadigt færre forbrugere gider købe et helt album for bare at få lige den sang, der swinger.
”Vi taler om iTunes-effekten, hvor alt indhold er a la carte. Forbrugerne vil ikke betale for indhold, som de ikke vil have. Og de vil selv udvælge deres egne sange,” siger Paulina Bozek.
Næste skridt er ikke begrænset til dette. Hvorfor ikke lade brugerne selv lægge videoer af dem selv ud på nettet? Som Paulina Bozek pointerer, så er YouTube et af de bedste eksempler på den tendens. Her finder den søgende tusinde og atter tusinde af hjemmevideoer, hvor du, jeg og alle andre synger vores hjerte ud i cover versioner af alverdens hits.
Ikke nok at modtage
Paulina Bozek henviser til den amerikanske forfatter Alvin Tofler, der for 25 år siden forudsagde, at forbrugere ikke vil stille sig tilfredse med blot at modtage. En stadig større andel af forbrugere ønsker også at udgive deres eget indhold. I stedet for en verden opdelt i consumers (forbrugere, red.) og producers (producenter, red.) vil vi se ”prosumers”.
Sony er ikke den eneste, der går samme vej. Virtuelle verdener som blandt andet Second Life opfylder også et ønske hos et segment af forbrugerne til at skabe deres virtuelle udtryk. Og legetøjsgiganten Mattel er også på vej med Barbie Online, hvor piger kan skabe deres egen Barbie i deres helt egen Barbie verden i farver og former efter eget valg.
”Vi kan forvente, at brugerne i stadigt større omfang udvælger deres egne spilleoplevelser. Og vi har bare at få platforme klar til dem,” siger Paulina Bozek.