Rygter om at Microsoft og Yahoo forhandler om en mulig sammenlægning, kommer på ingen måde bag på analytikere, der mener, at det snarere er et spørgsmål om, hvornår det sker, end om det sker.
Microsoft og Yahoo er tidligere mødtes til en række uformelle møder om en mulig sammenlægning, og nu er parterne angiveligt tilbage ved forhandlingsbordet.
Forhandlingerne er motiverede af, at Google sidder på en stadigt større andel af reklameomsætningen på nettet, skriver The New York Post og The Wall Street Journal.
Yahoo og Microsoft ville hverken be- eller afkræfte rygterne.
"De her møder finder sted. Efter at Google har købt DoubleClick, bliver både Microsoft og Yahoo nødt til at gøre noget radikalt,” siger Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence.
Kæmper i markedet
Den holdning bakkes op af andre analytikere.
"Begge virksomheder kæmper for at konkurrere med Google, som er blevet enormt magtfuld indenfor online reklameomsætning,” siger Rob Enderle fra Enderle Group.
Han peger på, at Yahoo i den seneste tid har mistet fodfæste i markedet.
”Selv om aftaler i denne størrelsesorden kan være besværlige, er Yahoos tal ikke så imponerende for tiden, og det kan muligvis kan presse virksomheden til at gå med til handlen,” siger Rob Enderle.
De fleste analytikere ser flere fordele end ulemper ved en eventuel sammenlægning af Microsoft og Yahoo.
"Det Yahoo har, som Microsoft mangler, er især et sikkert fodfæste i Silicon Valley-miljøet. Det ville Microsoft få ved en sammenlægning med Yahoo,” siger Jennifer Simpson fra Yankee Group Research.
Oversat af Ditte Thøgersen