Forbrugerstyrelsen har med hjælp fra det uvildige elektroniklaboratorium Delta dokumenteret, at Apples iBook G4 er født med en konstruktionsfejl.
Det betyder, at danske indehavere af denne computer med stor sandsynlighed får en ny Apple-computer i retur for den defekte.
""Nu kan vi på en forholdsvis nem måde dokumentere fejlen i fremtidige klager. Apple-brugere er meget velkomne til at henvende sig til Forbrugerstyrelsen, hvis de oplevet, at skærmen går sort," fortæller jurist Frederik Boesgaard Navne fra Forbrugerklagenævnet.
Strømmen ryger
Fejlen ligger i, at iBook G4'erens strøm typisk ryger, når computeren er lidt over et år gammel.
Det skyldes, at lodningen mellem to komponenter er så svag, at der ikke kan komme strøm i bundkortet.
iBook'en har været på markedet i næsten fire år og blev udfaset for cirka et år siden.
Sagen kan få internationale konsekvenser
Den danske undersøgelse kan få internationale konsekvenser for Apple, selvom computerfirmaet tidligere har benægtet fejl på computeren.
"Vi kan ikke føre sager for kunder i udlandet, men de kan henvise til vores undersøgelse. Faktisk har Apple både i Danmark og i udlandet indgået forlig på baggrund af vores undersøgelse. Nu får de nok svært ved at sige, at undersøgelsen ikke holder i retten," siger forbrugerjuristen.
Han fortæller, at Apple har givet mundkurv til de personer, der har fået en ny computer ved simpelthen at indføje i forligskontrakten, at kunderne ikke må udtale sig til pressen.
Problemer med den forrige model
Frederik Boesgaard Navne påpeger, at der tidligere har været problemer med iBook G3, hvor Apple udvidede garantien.
Og med en lang række internationale klagesager over G4'eren fik Forbrugerstyrelsen mistanke om, at der var noget rivende galt med den nye model.
"Denne gang har firmaet så prøvet at være benhårdt med hensyn til garantien, men den gik altså ikke. Så hvis man har prøvet at klage inden for to år og ikke har fået medhold, så har man alligevel en chance ved at henvende sig hos os," fortæller han.
Løsningen var skruetvinger
Konstruktionsfejlen har medført, at kreative Apple-brugere har forsøgt sig med alskens metoder for at få gang i maskinen.
Blandt har Forbrugerstyrelsen kendskab til, at brugerne har brugt skruetvinger og papskiver til at presse komponenter sammen og på den måde tilføre strøm til bundkortet.
Undersøgelsen hos Delta viste, at lodningen slap lidt hver gang computeren blev tændt, og til sidst slet ikke kunne tændes.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Apple.