Færre teleklager - men længere sagsbehandling

Teleankenævnets årsberetning viser, at antallet af klager over teleselskaberne falder, men at kunderne skal vente længere på at få afgørelserne.

Teleankenævnets netop offentliggjorte årsberetning viser, at antallet af klagesager i 2006 er faldet i forhold til året før.

Der var 525 sager i 2006, hvilket er en solid nedgang i forhold til 2005, hvor der indkom 690 nye sager.

På trods af færre sager i 2006 er ventetiden på en afgørelse blevet længere.

I 2006 har 27 procent af klagesagerne haft en sagsbehandling på mere end seks måneder. I 2005 var dette tal på 18 procent.

Justeri og administrationsbøvl

Sagerne i Teleankenævnet har båret præg af, at de generelt har indeholdt nogle tunge, juridiske problemstillinger og i mange tilfælde har været svære at få belyst tilstrækkeligt, oplyser Teleankenævnet som en af årsagerne.

Udover juridiske spidsfindigheder i sagerne, oplyser nævnet, at de har haft en række administrative udfordringer.

De to elementer har samlet set har medført, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er steget til et uacceptabelt niveau.

"I 2007 er der derfor særligt fokus på at få nedbragt sagsbehandlingstiden, sådan at forbrugerne kan få behandlet deres klager, mens de stadig er aktuelle," skriver nævnets direktør Marianne Bundgaard.

Regningen er det største stridspunkt

De to dominerende klagepunkter er uoverensstemmelser angående regninger samt forskellige fortolkninger af aftalevilkårene mellem kunder og teleleverandør.

Mere end 30 procent af klagerne falder ind under disse to kategorier.

Med hensyn til og internet- og teleudbydernes andel i sager er det TDC, der får flest klager.

Firmaet har dog også den største markedsandel på både fastnet-, mobil- og internet-markedet.

Alle tallene kan findes på Teleankenævnets websted.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere