Blogs, podcasts, wiki'er og videoklip.
Almindelige mennesker producerer i stigende grad deres eget indhold til nettet, og det brugerskabte indhold truer de etablerede medievirksomheder.
Det er i hvert fald en af konklusionerne i en netop offentliggjort rapport fra Accenture, der har interviewet 110 topchefer fra amerikanske og europæiske virksomheder.
Deltagerne beskæftiger sig med marketing, film, musik, radio, internet, spil og tv.
Må tilpasse sig
57 procent af de adspurgte peger på, at almindelige menneskers stigende lyst til at producere deres eget indhold er en af de største udfordringer for de etablerede medieforretninger.
“Dette er kun begyndelsen for et landskab, der forandrer sig meget hurtigt – hvor medieindholdet bliver mere og mere fragmenteret, og hvor brugerne får mere kontrol og magt," siger Gavin Mann, der er analytiker hos Accenture.
“Traditionelle, etablerede indholdsleverandører bliver nødt til at tilpasse sig og udvikle nye forretningsmodeller for at kunne fastholde indtjeningen. Det afgørende bliver, om de kan identificere nye former for indhold, der kan komplimentere deres traditionelle styrker," forklarer Gavin Mann.
Håber at kunne tjene penge
68 procent af topcheferne vurderer, at deres virksomheder vil tjene penge på brugernes eget indhold inden for de næste tre år.
Samtidig svarer 24 procent dog, at de endnu ikke ved, hvordan det kommer til at ske.
Undersøgelsen inkluderer blandt andet chefer fra EMI, CBS og Universal Studios.
Hos Universal Studios siger vicedirektør Doug Neil, at man skal være villig til at tage chancer og prøve nye ting, hvis man skal have succes.
Roger Faxon fra EMI Music Publishing siger, at musikindustrien bevæger sig fra en salgs-model til en forbrugs-model eller deltager-model, hvor det er brugerne, der driver udviklingen.
Han mener, at pladeselskaberne i fremtiden vil få en rolle som dem, der stiller de rette faciliteter til rådighed for at musikken kan komme ud på markedet – frem for som dem, der selv skal skabe indholdet.