Brugernes indhold udfordrer medieindustrien

En ny undersøgelse viser, at medieindustriens topchefer ser det brugergenererede indhold som en af de allerstørste udfordringer i fremtiden. De regner dog også med at kunne tjene penge på brugernes egne videoer og blogs.

Blogs, podcasts, wiki'er og videoklip.

Almindelige mennesker producerer i stigende grad deres eget indhold til nettet, og det brugerskabte indhold truer de etablerede medievirksomheder.

Det er i hvert fald en af konklusionerne i en netop offentliggjort rapport fra Accenture, der har interviewet 110 topchefer fra amerikanske og europæiske virksomheder.

Deltagerne beskæftiger sig med marketing, film, musik, radio, internet, spil og tv.

Må tilpasse sig

57 procent af de adspurgte peger på, at almindelige menneskers stigende lyst til at producere deres eget indhold er en af de største udfordringer for de etablerede medieforretninger.

“Dette er kun begyndelsen for et landskab, der forandrer sig meget hurtigt – hvor medieindholdet bliver mere og mere fragmenteret, og hvor brugerne får mere kontrol og magt," siger Gavin Mann, der er analytiker hos Accenture.

“Traditionelle, etablerede indholdsleverandører bliver nødt til at tilpasse sig og udvikle nye forretningsmodeller for at kunne fastholde indtjeningen. Det afgørende bliver, om de kan identificere nye former for indhold, der kan komplimentere deres traditionelle styrker," forklarer Gavin Mann.

Håber at kunne tjene penge

68 procent af topcheferne vurderer, at deres virksomheder vil tjene penge på brugernes eget indhold inden for de næste tre år.

Samtidig svarer 24 procent dog, at de endnu ikke ved, hvordan det kommer til at ske.

Undersøgelsen inkluderer blandt andet chefer fra EMI, CBS og Universal Studios.

Hos Universal Studios siger vicedirektør Doug Neil, at man skal være villig til at tage chancer og prøve nye ting, hvis man skal have succes.

Roger Faxon fra EMI Music Publishing siger, at musikindustrien bevæger sig fra en salgs-model til en forbrugs-model eller deltager-model, hvor det er brugerne, der driver udviklingen.

Han mener, at pladeselskaberne i fremtiden vil få en rolle som dem, der stiller de rette faciliteter til rådighed for at musikken kan komme ud på markedet – frem for som dem, der selv skal skabe indholdet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren