Nokia vil ændre sin N-Gage telefon-strategi fra at være baseret på hardware til at være baseret på software.
Samtidig skal eksterne spilproducenter producere spil til softwareplatformen.
Spiludgiveren Gameloft SA vil udvikle syv spil til N-Gage platformen.
Spillene tæller blandt andet Brain Challenge, Dogz og Midnight Pool. Glu Mobile og Indiagames har også annonceret, at de vil udgive spil til N-Gage platformen.
Nokia vil have en bid af milliarderne
Nokia håber, at samarbejdet med spiludviklerne kan give virksomheden en større andel af markedet for mobil-spil.
Ifølge Juniper Research vil markedet stige fra 17 milliarder kroner i dag til omkring 100 milliarder i 2011.
Nøglen i Nokias strategi på markedet for mobil-spil er at etablere N-Gage som en softwareplatform og ikke som den hardwareplatform, det var tidligere.
Den strategi vil hjælpe det vordende marked for mobil-spil. Det mener Jonathan Arber, der er analytiker i tele og softwarekonsulenthuset Ovum.
”N-Gage platformen mindsker ikke blot omkostningerne ved at konvertere spillet til en mobil platform. Den giver også den type af brugeroplevelse, som vi længe har talt for. Platformen giver kunderne en nem mulighed for at prøve spillene før de køber dem,” siger han.
Stadig ingen fælles standard
Men der er også en bagside ved Nokias nye tiltag. Det er stadig en lukket platform som kun passer til de af Nokias enheder, der kører den tredje udgave af Symbian S60.
”Nokia risikerer at blive fanget i en niche. Det er endnu en lukket platform på linie med Java og Qualgomms Brew. Man kunne godt stille sig det spørgsmål om det ikke ville være klogere at hele industrien blev enige om en fælles standard, der ville mindske opsplitningen og mindske omkostningerne,” siger Jonathan Arber.
Oversat af Christian Carlsen