Der er for mange privatpersoner blandt de flere hundredetusinde besøgende på sidste års CeBit.
Det får flere af de store virksomheder til at holde sig væk, fordi de private besøgende ikke er interessante for mange af udstillerne, som hellere ser flere professionelle it-indkøbere.
Det er fremvisningen af nye mobiltelefoner og fladskærms tv, der tiltrækker de mange forbrugere til CeBit-messen.
”Det er ikke investeringen værd at være på CeBit. Den målgruppe, som jeg vil møde, stemmer ikke overens med målgruppen på CeBit.,” siger marketing-manager i Open Text, Christine Nöstelbacher.
Færre udstillere
I år er der 6.000 udstillere på messen.
Det er et fald på 200 i forhold til sidste år og et fald på 2.000 i forhold til 2001, der var rekordår.
Faldet i udstillere afspejler, at færre vælger at bruge CeBit-messen til at fremvise produkter og møde kunder.
Sammen med Open Text har Nokia og Motorola fravalgt CeBit-messen i år. De følger i fodsporet på Dell og Hewlett-Packard, der tog samme beslutning for nogle år siden.
”Det bliver lidt roligere på CeBit. Man kan ikke sammenligne det med messen for 8-10 år siden,” siger Regina Israel, kommunikations-chef i Seagate Technologies, der deltager i årets messe.
”CeBit prøver at være noget for alle. Det er måske ikke den rigtige løsning”
Marcus Ehrenwirth, der er pr-konsulent i Pronesis PR og CeBit veteran er af en anden mening. Han mener, at virksomhederne selv skal gøre et bedre forarbejde.
”Virksomhederne er for hurtige til at dømme messen. For at få nogle aftaler på messen er man nødt til at lave direkte markedsføring før messen. CeBit giver også mulighed for at mødes med flere eksisterende kunder på samme sted,” siger han.
CeBit vil stramme op
CeBit messen har taget noget af kritikken til sig.
Til næste år vil messen vare seks dage mod de nuværende syv.
Derudover vil messen åbne på en tirsdag. Det betyder, at der hovedsageligt vil være professionelle besøgende de fire første dage af messen.
Oversat af Christian Carlsen