Det danske lavprisselskab Telmore kaster håndklædet i ringen i Norge.
Virksomheden opgiver at gentage den danske succes i nabolandet og vil senest 15. april standse alle sine aktiviteter på det norske marked.
- Vi har ikke længere den samme tålmodighed, som da vi etablerede os i Norge i fjor, selv om vi har haft en jævn kundetilstrømning og været rimelig tilfredse med udviklingen, forklarer den norske markedschef Christian A. Aanestad.
Drømmen brast
Telmores administrerende direktør, Allan Christiansen, er i dag på kursus, og derfor er han ikke til at få fat på, oplyser virksomhedens presseansvarlige.
Da Telmore i september 2006 gik ind på det norske marked, sagde Allan Christiansen:
"Norge er et oplagt marked for os, eftersom de norske forbrugere i høj grad bruger internettet, men endnu ikke til effektiv og nem styring af mobiltelefoni. I dag er det kun fem procent af nordmændene, som har online mobiltelefoni mod 25 procent i Danmark, det vil vi nu gøre noget ved."
Den drøm har nu vist sig at falde til jorden efter blot halvandet år på det norske marked.
Ikke god nok konkurrence
Telmores norske markedschef, Christian A. Aanestad, udtaler, at virksomheden vil stoppe det norske foretagende for at kunne fokusere mere på det danske marked.
Samtidig peger han på, at de norske telemyndigheder ikke har været aktive nok for at skabe den nødvendige konkurrence på det norske marked.
"Post- og Teletilsynet bør komme meget mere aktivt på banen for at sørge for bedre rammevilkår for videresælgerne, sådan at forbrugerne kan nyde godt af lavere priser. Det norske marked er fortsat præget af en duopolistisk konkurrencesituation med to store aktører, som hovedsageligt kontrollerer markedet imellem sig til skade for mobilkunderne," siger Aanestad.
Til den norske avis Computerworld siger han yderligere, at det er kombinationen af det dominerende teleselskab Telenor og Post- og Teletilsynet, der har skabt de dårlige vilkår for Telmore.
Kunder flyttes til Talkmore
Telmore har 4.500 norske kunder, der nu alle vil blive overtaget af det norske mobilselskab Talkmore, oplyser Aanestad.
"Vi har indgået en aftale med Talkmore, fordi selskabet har et koncept, som ligger tæt op ad Telmores koncept. Og så kæmper Talkmore den samme kamp mod de store, som Telmore har gjort," lyder det fra Christian A. Aanestad.
I Danmark er Telmores markedsandel på omkring 10 procent.