En af Europas største skoforhandlere vil indlægge trådløse chips i sko, der bliver solgt i hundredevis af butikker over hele kontinentet.
Reno har indgået en samarbejdsaftale med Checkpoint Systems, der skal forsyne virksomheden med RFID-tags og lagringssystemer.
Checkpoint har designet papirtynde RFID-chips specielt til sko, ligesom selskabet står bag et system, der giver kassemedarbejdere mulighed for nemt at slukke for chippen i produktet, når produktet er solgt.
Ved at integrere chippene i skoene, forsøger Reno at sikre sig mod butikstyveri, både af sko i kasser, sko der står til udstilling og de sko kunderne prøver.
Har anvendt RFID i årevis
Reno har i årevis brugt RFID-teknologi til at følge produkternes rejse fra fabrikkerne til butikkerne, men kæden har endnu ikke brugt teknologien på det enkelte produkt i den enkelte butik.
Reno, der har hovedsæde i Tyskland, har over 700 butikker i 15 lande. Kæden er en del af Hamm-Reno-Gruppen, som har over 1.700 butikker over hele Europa.
Sidste år fik Checkpoint en aftale i land med detailgiganten Metro om levering af RFID-systemer.
Metro, der har over 2.300 supermarkeder og engrossalg, varehuse og elektronikbutikker, samarbejder med flere it-virksomheder, der blandt andet tæller IBM, Intel og SAP og derudover med mere end 40 forbrugs- og teknologiforhandlere, om at udvikle RFID-systemer til detailsektoren.
RFID-tagning forventes at være et af de helt store emner til dette års Cebit handelsshow, der begynder 15. marts i Hanover, Tyskland.
Oversat af Ditte Thøgersen