Da Bang & Olufsen (B&O) i 2006 igen trådte ind på mobil-scenen med den iøjnefaldende Serene-mobil, skilte Struer-virksomheden sig med det samme ud på mobil-markedet.
Her er forbrugerne nemlig vant til, at en ny mobiltelefon er lig med nye smarte funktioner proppet ind i en stadig mindre ramme.
Men i Serene er omdrejningspunktet ikke nye funktioner - ja, den er faktisk ret skrabet på det område - men derimod funktionalitet og design.
"Vi har nok en anden tilgang til udviklingen af nye produkter end traditionelle mobilproducenter. Vi lader design og funktionalitet være omdrejningspunktet i udviklingsfasen," forklarer udviklingsdirektør Peter Petersen fra B&O.
"Helt konkret betyder det, at designeren først kommer med sit oplæg, og så går vi til ingeniørerne bagefter. Ikke den anden vej rundt," fortsætter han.
Han bedyrer, at B&O er meget tilfredse med Serene på både produkt- og salgssiden.
Peter Petersen bakkes op af B&O’s administrerende direktør Torben Ballegaard Sørensen, som melder om salg, der langt overstiger forventningerne for design-mobilen på trods af en pris på den forkerte side af 8.000 kroner.
Han ønsker dog ikke at sætte konkrete salgstal på.
Design og lyd er det vigtigste
B&O har givetvis tænkt sig rigtigt grundigt om, inden Serene blev sendt på markedet, og selskabet dermed kastede sig ud i et nyt mobileventyr, da sporene fra tidligere mobilfiaskoer har skræmt.
B&O har nemlig tidligere forsøgt sig med telefoner bygget af Philips og Ericsson. Begge modeller lignede dog groft sagt mobilproducenternes øvrige modeller, og den eneste reelle forskel var navnet.
Serene blev derimod udviklet i samarbejde med den koreanske mobilproducent Samsung. Designmæssigt er Serene ret unik, og ligner absolut ikke andre Samsung-mobiler. Et andet område, hvor Serene adskiller sig markant fra konkurrenterne, er på lydsiden.
Anmeldere og eksperter har været enige om, at der er en usædvanlig ren og klar lyd på mobiltelefon. Men det er jo også B&O’s spidskompetence, så det er måske ikke så overraskende.
"Vi har trukket på vores ICEpower-afdeling i Lyngby ved udviklingen af lyden i mobiltelefonen. De er eksperter i akustik, og faktisk anvendes teknologien i dag i over 60 millioner mobiltelefoner på verdensplan. Det har hele tiden været vores formål at få kombineret en god lydoplevelse med eksklusivt design i Serene," siger Peter Petersen.
Samsung-samarbejde bryder B&O-tradition
Han fortæller, at B&O gik på jagt efter en partner til udviklingen af en mobiltelefon, da selskabet havde besluttet, at det ville ind på mobilmarkedet.
Traditionelt producerer B&O selv dets slutprodukter, eksempelvis højttalere, musiksystemer TV og trådløse DECT-telefoner, hvor enkelte nøglekomponenter som LCD og Plasma-skærme bliver produceret uden for huset. Men B&O besidder ikke kernekompetencer inden for mobiludvikling og indgik derfor et partnerskab med Samsung om både udvikling og produktion.
"Det hænger blandt andet sammen med, at Samsung også har fokus på høj kvalitet og råder over alle kerneteknologierne. Derudover har Samsung også et stærkt navn, så vi ville komme bredt ud internationalt med Serene," siger Peter Petersen.
Det tog godt to år fra de første skitser af Serene blev tegnet, til mobiltelefonen var klar til at blive sendt ud til butikkerne.
"Samarbejdet med Samsung gik forbløffende godt. Det er klart, at der opstår udfordringer, når to så forskellige designkulturer mødes og skal blive enige, men der har kun været småproblemer," siger Peter Petersen.
Designer hentet udefra
Selve ideen til Serene blev udviklet af designeren David Lewis, som i 30 år har været tilknyttet en række projekter hos B&O.
"Vi har ikke fastansatte designere hos B&O. Vi hyrer dem ind som konsulenter på de projekter, vi har gang i. På den måde forbliver designerne frie fugle, der kan lade sig inspirere uden for virksomheden og samtidig ikke ligger under for noget hierarki i virksomheden," fortæller Peter Petersen.
Det har også den fordel, at forholdet mellem ingeniører og designere på B&O aldrig bliver så tæt, at det vil kunne påvirke designerens arbejde. Designerne kan derimod hele tiden tillade sig at udfordre ingeniørerne, da de frie fugle i høj grad forfølger egne mål og ikke kun virksomhedens.
Flere mobiltelefoner på vej i Struer
B&O’s hidtidige erfaringer med Serene har været så gode, at Peter Petersen ikke tøver et sekund, da Computerworld spørger ham, om Struer-virksomheden har flere mobiltelefoner på vej.
"Ja, der kommer helt sikkert flere mobiltelefoner, hvor vi vil gøre lydoplevelsen endnu bedre for kunden," lyder det fra B&O’s udviklingsdirektør.
Det skræmmer ham ikke, at B&O’s lancering af den eksklusive Serene mobiltelefon i dag knytter an til en mere generel tendens på det internationale mobilmarked. Producenter har det seneste års tid lanceret eller meldt ud, at de er på vej med pompøse mobiltelefoner, der skiller sig ud fra mængden.
Det gælder eksempelvis verdens femtestørste mobilproducent, taiwanesiske LG Electronics, der er trapperne med en mobiltelefon udviklet i samarbejde med design-ikonet Prada.
Er B&O på vej med en musik-mobil?
Derudover har eksempelvis også Motorola design-mobiler på tapetet, mens Apples meget omtalte lancering af musikmobilen iPhone også er kommet til, siden B&O gik i luften med Serene.
Ifølge Computerworlds oplysninger er B&O allerede i fuld gang med at udvikle en kombineret musikafspiller og mobiltelefon i Struer, hvilket også giver god mening efter at have lyttet til B&O’s visioner på mobilområdet.
Det ønsker Peter Petersen dog hverken at be- eller afkræfte.