Microsoft står parat til at lancere en ny type reklame direkte ind i skærmen hos de, der er bidt af computerspil.
Indtil videre skal starten gå til marts, med mindre Forbrugerombudsmanden sætter en stopper for Microsofts planer.
Her er man nemlig langt fra begejstret.
”De helt unge kan have svært ved at gennemskue, at der i et spil forekommer varemærker for alle mulige. Efter reglerne må man ikke sende reklame, der ikke umiddelbart fremstår som reklame. Og man skal være ekstra varsom, når det handler om børn og unge”, siger Jørgen Fabricius, fuldmægtig hos Forbrugerstyrelsen.
Harboe Øl på racerbanen
Som Computerworld kunne berette i sidste uge har Microsoft nu teknologien klar til at kunne målrette reklamer ind i online spil alt efter, hvem der spiller.
Så hvis en person i Danmark spiller racerspillet Need For Speed kan banderne langs banen være udstyret med reklamer for Harboe øl, Irmas kaffe eller Brugsens vin. Alt imens en belgier i selv samme spil ser helt andre reklamer målrettet et belgisk publikum.
Ifølge Christian Godske, der i Microsoft har ansvaret for projektet, har man foreløbigt fået en række aftaler med spilproducenter om at lægge reklamer ind i godt 10 forskellige spil.
Teknologien giver Microsoft muligheden for at køre målrettede kampagner, der tilbyder annoncører et vist antal eksponeringer af deres reklamer.
Ganske på samme måde som man i dag sælger reklamer på almindelige hjemmesider.
Unge skånes
Hos Microsoft understreger Christian Godske, at man er opmærksom på, at der er en stor gruppe unge, som jævnligt spiller computerspil. Og at man af etiske årsager vil afholde sig fra at sende online-reklamer ind i den type spil.
Blandt mediebureauerne holder man øje med den nye type interaktive reklamer, der dog stadig betragtes som ny og uprøvet.
Og her skal man også helst op på at kunne ramme flere mennesker end de 60.000 mennesker om måneden, som Microsoft påregner at kunne sende reklamer ud til.