Ombudsmand betænkelig ved nye netspil-reklamer

Forbrugerombudsmanden er betænkelig ved Microsofts planer om fra marts at sende reklamer direkte ind i online-spil, når forbrugerne spiller online over Xbox eller pc.

Microsoft står parat til at lancere en ny type reklame direkte ind i skærmen hos de, der er bidt af computerspil.

Indtil videre skal starten gå til marts, med mindre Forbrugerombudsmanden sætter en stopper for Microsofts planer.

Her er man nemlig langt fra begejstret.

”De helt unge kan have svært ved at gennemskue, at der i et spil forekommer varemærker for alle mulige. Efter reglerne må man ikke sende reklame, der ikke umiddelbart fremstår som reklame. Og man skal være ekstra varsom, når det handler om børn og unge”, siger Jørgen Fabricius, fuldmægtig hos Forbrugerstyrelsen.

Harboe Øl på racerbanen

Som Computerworld kunne berette i sidste uge har Microsoft nu teknologien klar til at kunne målrette reklamer ind i online spil alt efter, hvem der spiller.

Så hvis en person i Danmark spiller racerspillet Need For Speed kan banderne langs banen være udstyret med reklamer for Harboe øl, Irmas kaffe eller Brugsens vin. Alt imens en belgier i selv samme spil ser helt andre reklamer målrettet et belgisk publikum.

Ifølge Christian Godske, der i Microsoft har ansvaret for projektet, har man foreløbigt fået en række aftaler med spilproducenter om at lægge reklamer ind i godt 10 forskellige spil.

Teknologien giver Microsoft muligheden for at køre målrettede kampagner, der tilbyder annoncører et vist antal eksponeringer af deres reklamer.

Ganske på samme måde som man i dag sælger reklamer på almindelige hjemmesider.

Unge skånes

Hos Microsoft understreger Christian Godske, at man er opmærksom på, at der er en stor gruppe unge, som jævnligt spiller computerspil. Og at man af etiske årsager vil afholde sig fra at sende online-reklamer ind i den type spil.

Blandt mediebureauerne holder man øje med den nye type interaktive reklamer, der dog stadig betragtes som ny og uprøvet.

Og her skal man også helst op på at kunne ramme flere mennesker end de 60.000 mennesker om måneden, som Microsoft påregner at kunne sende reklamer ud til.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere