Ombudsmand betænkelig ved nye netspil-reklamer

Forbrugerombudsmanden er betænkelig ved Microsofts planer om fra marts at sende reklamer direkte ind i online-spil, når forbrugerne spiller online over Xbox eller pc.

Microsoft står parat til at lancere en ny type reklame direkte ind i skærmen hos de, der er bidt af computerspil.

Indtil videre skal starten gå til marts, med mindre Forbrugerombudsmanden sætter en stopper for Microsofts planer.

Her er man nemlig langt fra begejstret.

”De helt unge kan have svært ved at gennemskue, at der i et spil forekommer varemærker for alle mulige. Efter reglerne må man ikke sende reklame, der ikke umiddelbart fremstår som reklame. Og man skal være ekstra varsom, når det handler om børn og unge”, siger Jørgen Fabricius, fuldmægtig hos Forbrugerstyrelsen.

Harboe Øl på racerbanen

Som Computerworld kunne berette i sidste uge har Microsoft nu teknologien klar til at kunne målrette reklamer ind i online spil alt efter, hvem der spiller.

Så hvis en person i Danmark spiller racerspillet Need For Speed kan banderne langs banen være udstyret med reklamer for Harboe øl, Irmas kaffe eller Brugsens vin. Alt imens en belgier i selv samme spil ser helt andre reklamer målrettet et belgisk publikum.

Ifølge Christian Godske, der i Microsoft har ansvaret for projektet, har man foreløbigt fået en række aftaler med spilproducenter om at lægge reklamer ind i godt 10 forskellige spil.

Teknologien giver Microsoft muligheden for at køre målrettede kampagner, der tilbyder annoncører et vist antal eksponeringer af deres reklamer.

Ganske på samme måde som man i dag sælger reklamer på almindelige hjemmesider.

Unge skånes

Hos Microsoft understreger Christian Godske, at man er opmærksom på, at der er en stor gruppe unge, som jævnligt spiller computerspil. Og at man af etiske årsager vil afholde sig fra at sende online-reklamer ind i den type spil.

Blandt mediebureauerne holder man øje med den nye type interaktive reklamer, der dog stadig betragtes som ny og uprøvet.

Og her skal man også helst op på at kunne ramme flere mennesker end de 60.000 mennesker om måneden, som Microsoft påregner at kunne sende reklamer ud til.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere