For to en halv måned siden modtog EU-kommissæren for kommunikation, Margot Wallström, en invitation fra to danskere til at benytte en MySpace-profil.
Nu er kommissæren vendt tilbage, og svaret er et klokkeklart ”måske”.
I et brev til de to danskere skriver Margot Wallströms webmaster, Joe Hennon, at han efter samråd med kommissæren synes, det er en rigtig god idé. Men de vil overveje tilbuddet endnu engang.
Og ambitionerne om måske at benytte den MySpace-profil, som Markus Bernsen og Mads Mariegaard oprettede, for at kommissæren kunne komme i kontakt med de unge EU-borgere, er åbenbart ikke nok.
- Vi vil i Kommissionen helt sikkert overveje, om vi bør oprette en profil på websites som MySpace, Bebo, Ringo, YouTube og så videre. Men vi skal først finde ud af, hvordan det bedst kan gøres, og hvilke konsekvenser det generelt vil have, lyder det blandt andet i brevet til de to danskere.
Adressen til den profil, som EU har fået stillet til rådighed, er myspace.com/the_eu.
Blogforsker giver godt råd
Hvis Margot Wallström – eller en af hendes medarbejdere - for alvor ønsker at gøre brug af nettets mange tilbud til at komme i kontakt med de fremtidige EU-vælgere, så bør kommissionen ifølge blogforsker Lisbeth Klastrup gå meget grundigt til værks.
- Det er rigtig smart at være der, hvor de unge er frem for at vente på, at de unge kommer til EU. Men EU skal jo stadig fremstå professionelt på nettet. Og her er det vigtigt, at EU-folkene tør kommunikere som den institution, de er, med deres egen agenda, forklarer hun.
Så for at tiltrække de unge og stadig virke troværdig skal EU, ifølge Lisbeth Klastrup, læne sig op ad net-stedets uformelle kommunikation, kombineret med humor og en selvfremstilling, der er præget af enkelt-personer.
- Det kan jo være, at EU skal have videoer af livet for en enkelt medarbejder i EU eller en blog om tilværelsen i EU fra en enkelt persons perspektiv. På den måde vil man bryde med den institutionelle kommunikation og fremstå mere personlig og mere tilgængelig på eksempelvis MySpace, siger Lisbeth Klastrup.
Hun påpeger, at en MySpace-profil skal passes og plejes af en eller flere, der virkelig har tid og lyst til at være i skrivende kontakt med de unge. Ellers mister EU tiltrækningskraften lynhurtigt.