- Vi har skåret alt overflødigt fra og skabt et enkelt selvbetjeningsprodukt.
Sådan lyder salgsargumentet hos bredbåndsudbyderen Fullrate, der nu også vil sælge internet og telefoni i Århus og Aalborg, efter at virksomheden på mindre end et år har formået at skaffe over 10.000 kunder i hovedstadsområdet.
Det er primært sket ved at tilbyde hurtige internetforbindelser til priser, der ligger et pænt stykke under konkurrenternes, mod at kunderne så til gengæld må klare bestilling og betaling på internettet.
Også Cybercity har set lyset i den strategi og lancerede for nylig Cybercity Solo i de fire største danske byer - ”et særligt koncept for dig, som ønsker en høj båndbredde til en lav pris, og som ikke har noget imod selv at klare tingene via selvbetjening.”
- Procentdelen af brugere, som er villige til at bruge online-services for at få billige priser, er stigende, hvis man ser på markedet som helhed, lyder vurderingen hos bredbåndsanalytiker Peter Kjeldsen fra analysehuset Gartner.
Gør-det-selv vinder frem
Både Fullrate og Cybercity giver TDC baghjul, når det drejer sig om prisen på de høje forbindelser.
For 399 om måneden får man 20Mbit/512Kbit hos Fullrate, og det er inklusiv et telefon abonnement.
Prisen er den samme med Cybercity Solo - dog uden telefoni – men hos TDC lyder den på 699 kroner for en ren 20Mbit-forbindelse.
Og specielt med de høje hastigheder giver gør-det-selv-strategien rigtig god mening, vurderer Peter Kjeldsen.
- Det segment, som typisk efterspørger de høje hastigheder, er også et segment, som vil matche gør-det-selv-løsningerne, siger han.
- De brugere, der har haft forbindelserne i nogle år, har typisk også lært at bruge forskellige former for online-services. Der er en voksende gruppe af forbrugere, som vil acceptere online-services, så det er da en oplagt mulighed, at spille på det, siger Peter Kjeldsen.
Service sælger stadig
Selv om TDC ikke kan følge med Fullrate og Cybercity på de høje hastigheder, står Danmarks største internetudbyder fortsat for omkring 61 procent af alle danske internetabonnementer.
Det billede skyldes ikke mindst, at kunderne også vælger produkt ud fra stabilitet, sikkerhed og service, mener Peter Kjeldsen.
- De forskellige segmenter lader sig tiltale af forskellige ting. Nogen fokuserer på pris, andre på hvor sikre de nu er på at få varen leveret, siger han.
De nye internetudbydere står dermed med den udfordring, at de skal opbygge et positivt image i forbrugernes bevidsthed.
- Som en ny spiller på et marked skal man ind og etablere sit brand og have skabt nogle positive associationer med sine produkter. Kunderne ser ikke kun på prisen. Hvis du har fået et produkt billigt og samtidig haft dårlige oplevelser med det, så bliver prisen en mindre vigtig faktor, forklarer Peter Kjeldsen.