Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Gør-det-selv-internet vinder frem i Danmark

Både Fullrate og Cybercity satser på at sælge gør-det-selv-internetforbindelser til lave priser. Flere og flere bliver modtagelige over for den slags produkter, siger bredbåndsanalytiker.

- Vi har skåret alt overflødigt fra og skabt et enkelt selvbetjeningsprodukt.

Sådan lyder salgsargumentet hos bredbåndsudbyderen Fullrate, der nu også vil sælge internet og telefoni i Århus og Aalborg, efter at virksomheden på mindre end et år har formået at skaffe over 10.000 kunder i hovedstadsområdet.

Det er primært sket ved at tilbyde hurtige internetforbindelser til priser, der ligger et pænt stykke under konkurrenternes, mod at kunderne så til gengæld må klare bestilling og betaling på internettet.

Også Cybercity har set lyset i den strategi og lancerede for nylig Cybercity Solo i de fire største danske byer - ”et særligt koncept for dig, som ønsker en høj båndbredde til en lav pris, og som ikke har noget imod selv at klare tingene via selvbetjening.”

- Procentdelen af brugere, som er villige til at bruge online-services for at få billige priser, er stigende, hvis man ser på markedet som helhed, lyder vurderingen hos bredbåndsanalytiker Peter Kjeldsen fra analysehuset Gartner.

Gør-det-selv vinder frem

Både Fullrate og Cybercity giver TDC baghjul, når det drejer sig om prisen på de høje forbindelser.

For 399 om måneden får man 20Mbit/512Kbit hos Fullrate, og det er inklusiv et telefon abonnement.

Prisen er den samme med Cybercity Solo - dog uden telefoni – men hos TDC lyder den på 699 kroner for en ren 20Mbit-forbindelse.

Og specielt med de høje hastigheder giver gør-det-selv-strategien rigtig god mening, vurderer Peter Kjeldsen.

- Det segment, som typisk efterspørger de høje hastigheder, er også et segment, som vil matche gør-det-selv-løsningerne, siger han.

- De brugere, der har haft forbindelserne i nogle år, har typisk også lært at bruge forskellige former for online-services. Der er en voksende gruppe af forbrugere, som vil acceptere online-services, så det er da en oplagt mulighed, at spille på det, siger Peter Kjeldsen.

Service sælger stadig

Selv om TDC ikke kan følge med Fullrate og Cybercity på de høje hastigheder, står Danmarks største internetudbyder fortsat for omkring 61 procent af alle danske internetabonnementer.

Det billede skyldes ikke mindst, at kunderne også vælger produkt ud fra stabilitet, sikkerhed og service, mener Peter Kjeldsen.

- De forskellige segmenter lader sig tiltale af forskellige ting. Nogen fokuserer på pris, andre på hvor sikre de nu er på at få varen leveret, siger han.

De nye internetudbydere står dermed med den udfordring, at de skal opbygge et positivt image i forbrugernes bevidsthed.

- Som en ny spiller på et marked skal man ind og etablere sit brand og have skabt nogle positive associationer med sine produkter. Kunderne ser ikke kun på prisen. Hvis du har fået et produkt billigt og samtidig haft dårlige oplevelser med det, så bliver prisen en mindre vigtig faktor, forklarer Peter Kjeldsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere