Video-giganten Youtube vil dele annonce-kronerne med de brugere, som uploader indhold til den populære videotjeneste.
Ifølge Youtube-grundlggeren Chad Hurley vil brugerne af det populære videodelingssite fremover få en del af kagen, når de mange indtægter fra annoncesalget skal tælles op.
Ifølge selskabet bliver planerne virkelighed i løbet af et par måneder, skriver Financial Times.
Er set før
Ideen er dog ikke banebrydende.
Mobiloperatøren 3 giver allerede kunderne betaling for at uploade video, hvis filmene findes populære nok af andre.
Genererer de overskud, får kunderne udbetalt en del af indtjeningen.
Imidlertid ser det ud til at det kan blive en anderledes indbringende forretning at uploade til Youtube.
Ifølge Chad Hurley har firmaet tidligere undladt forretningsmodellen, fordi ”vi ikke følte, at det var en god måde at opbygge et fællesskab på.”
Brugerne har hidtil uploadet indhold til siden for at opnå en reaktion fra andre.
Men siden Googles milliard-overtagelse har siden fået en størrelse som ifølge grundlæggeren er stor nok til firmaet kan støtte brugernes kreative sider.
Hvor meget giver det?
Videositet har dog ikke besluttet præcis hvor meget, brugerne skal have for deres uploadede filer.
Men ifølge grundlæggeren har Google i kraft af firmaets hastigt stigende reklameindtægter ”en stor pose penge.”
Firmaet kan omvendt hurtigt få andre ting at bruge pengene til.
Youtube har modtaget adskillige krav om erstatning og betaling for ulovligt indhold som brugere placerer på siden.
Youtube arbejder nu på en teknologi som kan identificere det ulovlige indhold på siderne og samtidig implementere en slags fingeraftryk, som kan sikre pladeselskaber betaling for deres materiale på siden.