Novicen og den rutinerede spiller på markedet for elektronikvarehuse, Wupti.com og Elgiganten, kommer samtidig over målstregen og må dele førstepræmien i kampen om den bedste hjemmeside.
Brugerne vurderer generelt begge sider til at være af høj kvalitet. Alligevel er der plads til forbedringer. Brugerne efterlyser mindre rod på især forsiderne samt mere synlige handelsbetingelser.
Det er resultatet af en analyse, som analyseselskabet Userneeds har udført for Computerworld.
Dygtige købmænd
– Analysen afspejler, hvad jeg næsten vidste i forvejen, nemlig at siderne er drevet af dygtige købmænd med en fortid i traditionel detailhandel. De ved, hvordan man sælger produkter, siger Henrik Vincentz, direktør hos Userneeds.
Han påpeger dog, at virksomhederne ikke nødvendigvis er købmænd, der forstår de problematikker, som gør internethandel anderledes end i den fysiske verden.
Det betyder, at både Wupti.com og Elgiganten.dk ikke konsekvent imødekommer den nervøsitet over at handle via nettet, som brugerne har.
– Virksomhederne skal sikre, at blandt andet fortrydelsesret og leveringsbetingelser fremgår knivskarpt. Brugerne skal kende deres rettigheder, siger Henrik Vincentz.
Uheldig teknik
Begge elektronikvarehuses hjemmesider benytter en uheldig teknik med at gemme handelsbetingelserne væk under et særskilt menupunkt eller helt i bunden af siden, uddyber han.
Det afspejler sig også i, at hele 43 procent af brugerne fandt det svært at finde ud af, hvor lang fortrydelsesret, Wupti.com giver, mens tallet for Elgiganten.dk er 28 procent. På begge hjemmesider fandt fire ud af fem brugere det rigtige svar.
Ifølge Henrik Vincentz er det afgørende, at forbrugeren lynhurtigt kan komme til handelsbetingelserne fra et specifikt produkt.
– Det er vigtigt at signalere, at man ikke behøver gemme handelsbetingelserne væk. Det er afgørende at forbedre for begge hjemmesider, siger han.
Den udmelding kommer flere af brugerne også med.
– Handelsbetingelserne skal have en bedre plads, eventuelt på linje med de øvrige varer. De er ikke så nemme at finde, skriver en af de flere end 500 danskere, der har testet hjemmesiderne.
Kritik af det visuelle
Også det visuelle på begge hjemmesider får et par hårde ord med på vejen af brugerne.
En skriver, at Wupti.com ikke er køn, selv om det er nemt at finde de oplysninger, man skal bruge.
“Forsiden virker lidt rodet, men det er kun udseendet, og det har egentlig ikke nogen praktisk betydning. Siden er bare ikke spændende,” skriver brugeren.
En anden bruger skriver, at Elgigantens hjemmeside bør samle tilbud på en separat side og tage dem væk fra forsiden.
“Ellers bør mængden af tilbud på forsiden reduceres, idet de umiddelbart giver et lidt rodet indtryk,” lyder det i besvarelsen.
Rodet og overplastret
Henrik Vincentz er enig i, at de to elektronikvarehuse ikke præsenterer sig optimalt på forsiderne, som han også betegner som noget rodede og overplastrede.
Men han mener nu ikke, at det udgør det store problem, da hjemmesiderne generelt er godt og professionelt opbyggede.
– De vil gerne profilere sig som billige, og det gør man bedst på den måde. Men begge virksomheder kunne godt bruge et menneskeligt ansigt og fokusere mere på at gøre forsiderne åbne og imødekommende. For eksempel ved at forbrugerne bydes velkommen af direktøren, siger Henrik Vincentz.
Hos Elgiganten lægger man vægt på, at hjemmesiden i øjeblikket er under løbende forandring.
– Det design, som kunden ser nu, blev lanceret 16. oktober 2006. Det vil blive opdateret i små faser i perioden maj 2007 til maj 2008. Vi gør det i små faser, fordi vi ikke vil skræmme de brugere væk, som allerede er fortrolige med at handle hos os, siger Jimmi Frederiksen, chef for internetafdelingen hos Elgiganten i Danmark.
Torben Mouritzen, administrerende direktør hos Wupti.com, kan ikke nikke genkendende til brugernes kritik af hjemmesidens design, hvor især flashelementet på forsiden kritiseres.
Satser på overskuelighed
Wupti.com forsøger ifølge Torben Mouritzen at give brugeren en let og overskuelig adgang til de produkter, virksomheden sælger, samt at fremstå som en professionel udbyder.
Han fortæller, at Flash-elementet på forsiden er den måde, Wupti.com er startet på for at gøre opmærksom på de særlige tilbud, selskabet har.
– Men det er faktisk en af de ting, vi revurderer. Der skal være liv på siden, men flashen er uhensigtsmæssig både søgeoptimeringsmæssigt og fordi, der simpelthen er nogen, der ikke kan se den, siger Torben Mouritzen.
På trods af kritikken, vurderer brugerne Wupti.com til at være en anelse pænere og mere spændende og moderne end Elgigantens hjemmeside.
Den samlede analyse efterlader et indtryk af to hjemmesider, der klarer sig flot, men også meget ens.