Outsourcing kræver overblik

Tema: Designvirksomheden Rosendahl har valgt at outsource det meste af sin it. Med forskellige outsourcing-firmaer er det vigtigt at have et samlet overblik over it-infrastruktur og ansvarsfordeling.

Der er to måder at outsource på. Den kvalificerede og den ukvalificerede.

Henrik Rosendahl er ikke i tvivl. Som administrerende direktør for designvirksomheden Rosendahl har han selv været med til at outsource det meste af Rosendahls it på kvalificeret vis.

– Den ukvalificerede outsourcing- måde er at sige: “Vi kan ikke finde ud af det her it, vi må hellere outsource.” Problemet med den slags outsourcing er, at hvis man ikke har styr på sin it, vil man heller ikke kunne styre sine leverandører, siger Henrik Rosendahl.

Han kan dog godt forstå baggrunden for den ukvalificerede outsourcing.

– Problemet for mange topledere er, at de næsten er teknologiske analfabeter, de fatter ikke systemerne. Derfor er fristelsen til at outsource stor, idet man tror, at outsourcing hjælper med at få styr på it, siger Henrik Rosendahl.

Tal med leverandørerne

Har man et godt overblik over virksomhedens it og en ide om, hvordan it skal understøtte forretningen fremover, kan man gå i gang med en kvalificeret outsourcing.

- Kvalificeret outsourcing er at tale med leverandørerne om, præcis hvad man gerne vil have. Der er vigtigt, at man styrer og udvikler sin it-strategi, siger Henrik Rosendahl.

Det var Rosendahls it-chef Brian Petersen, der sørgede for, at outsourcingprocessen kunne blive så kvalificeret som muligt.

- Jeg gennemgik vores servere for at dokumentere, hvilke applikationer vi havde kørende. Det gav mig et overblik over vores infrastruktur. Hver gang der dukkede noget op, som skulle indgå i outsourcing, noterede jeg det, fortæller Brian Petersen.

Selvom han prøvede at planlægge outsourcingen bedst muligt, blev han hele tiden klogere på, hvad der var nødvendigt for en outsourcingproces.

– Der er mange ting, der er svære at definere i starten. Jeg vidste eksempelvis, at dokumentationen af vores it-infrastruktur skulle være i orden, ellers ville vi miste overblikket. Men det er først nu, jeg har en præcis opfattelse af, hvordan dokumentationen skal være, siger Brian Petersen.

Portal skaber overblikket

Dokumentationen er tilgængelig via en portal, som han har opbygget ved hjælp af Microsoft Sharepoint. Portalen giver et overblik over Rosendahls it-infrastruktur. Her kan man se, hvilke applikationer der kører på hvilke servere, ligesom det er muligt se, hvilke relationer og afhængigheder der er mellem systemerne.

Det er nyttigt for Rosendahls interne helpdesk, da de hurtigt kan få et overblik over, hvilke konsekvenser et eventuelt vedligeholdelsesarbejde på en server vil få.

- Hvis en leverandør ringer og siger, at han bliver nødt til at reboote en server, kan jeg via portalen se, hvilke systemer på andre servere der er afhængige af den. Det overblik havde jeg ikke nødvendigvis tidligere. Nu ved jeg måske, at der er tre andre systemer, der er afhængige af serveren, så rebooten må ske over weekenden, siger Brian Petersen.

Alle har adgang

Alle Rosendahls outsourcing-partnere har også adgang til portalen, så de kan få et overblik over sammenhængen i it-arkitekturen. Rosendahl har fire applikationsleverandører, to hostingleverandører og en netværksleverandør.

Brian Petersen lægger vægt på, at dokumentationen umiddelbart kan anvendes af personer, der ikke kender meget til Rosendahls opsætning.

- Det er målet, at vi skal være uafhængige af enkeltpersoner. Alle problemer fra brugerne går til vores helpdesk. Her finder vi ud af, om det er et arbejdsstationsproblem eller et problem hos Mondo, Netdanmark eller en anden leverandør. Her hjælper det med et overblik til hurtigt at kunne spore, hvor problemet er. Når problemet er identificeret, skal vores helpdesk i princippet blot henvise til en procedure, som leverandøren skal udføre, siger Brian Petersen.

Foruden Brian Petersen som it-chef har Rosendahl en it-supporter til helpdesk-funktion samt en studentermedhjælp. De skal supportere lidt over 60 it-brugere hos Rosendahl.

Læs den fulde artikel om outsourcing i den trykte udgave af Computerworld fra den 8. december 2006.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere