Hvad skal vi gøre med Allofmp3?
Det spørgsmål stillede Computerworld her på siden for lidt over en uge siden for at finde et svar på, hvordan man i kølvandet på Allofmp3-sagen kan sikre ejendomsretten på tværs af landegrænserne i det globale internet-samfund.
Det vanskelige spørgsmål er nærmest blevet mødt med en storm af kreative svar fra læserne, og indtil videre er det blevet til 44 debatindlæg.
Indlæggene kan læses i deres fulde længde via linket nederst på siden, men her bringer vi enkelte indlæg i en forkortet version.
Indfør afgift
Bjarne Petersen er en af de læsere, der har et bud.
Han foreslår, at man indfører en afgift på 10 procent på alle lagermedier og internetforbindelser og tillader enhver form for ikke-kommerciel fremstilling af eksemplarer.
- Fjern infosoc-direktivets beskyttelse af DRM. De 10 procent tilfalder så rettighedshaverne samtidigt med, at der fortsat vil være et marked for convenience, lyder det.
Gå efter brugeren
Læseren Brian Binnerup peger på, at det i fremtiden må være brugerens eget ansvar ikke at benytte tjenester, der er ulovlige i det land, hvor brugeren selv sidder.
- Det er lykkedes at lave pishing-filters i browserne. Kunne man så ikke også lave et filter over disse ting, indbygget i browseren og OS'erne, og så kunne et filter styre hvilke sider, der er ulovlige at benytte i det land, og advare brugeren, når de går ind på siden. Vælger brugeren aktivt at ignorere dette, begår han eller hun noget ulovligt, og det er så ikke websitet, man skal komme efter men brugeren af det., skriver han.
Købekraften er stærk
Allan S. Hansen lægger også en stor del af ansvaret over på brugerne selv.
- Hvis vi kunne få minimeret/fjernet piratkopiering, eller i det mindste få en holdningsændring af, at det ikke er socialt acceptabelt, så ville vi - som forbrugere - have meget mere mulighed for at lægge pres på musikindustrien gennem vores vigtigste våben. Købekraft, skriver han.
Han opfordrer til, at man lader være med at købe eller kopiere musik fra selskaber og kunstnere, som man ikke vil støtte.
- Så tror jeg, at vi ville se muligheden for større ændringer end ved at spille et fornærmet, blot fordi en industri ønsker at beskytte deres produkter og indtjeningsgrundlag, lyder det fra Allan S. Hansen.
Giv folk en oplevelse
Hos Stefan Mehl-Ludvigsen handler løsningen i højere grad om, at musikbranchen skal udvide forretningen:
- I software branchen har det siden starten været selve softwaren man solgte og tjente sine penge på. Men med open source og pres på licensindtægterne har man her indset at der måske er flere penge i at forære softwaren væk og i stedet for tjene penge på de ting, der omgiver softwaren - så som uddannelse, konsulentvirksomhed og support.
- Hvis vi overfører det til musikbranchen, skal de måske til at tænke på, at selve musikken bare er noget man skal have for at sælge alt det andet, mener han.