Virksomheder kan fra denne uge købe annnonceplads i 50 amerikanske dagblade hos søge-giganten Google. Dermed er kæmpen på vej ind på det trykte annoncemarked. det skriver Wall Street Journal.
Foreløbig varer satsningen tre måneder. Gennem hele perioden vil omkring 100 annoncører hos Google have muligheden for at byde på annonceplads i en lang række dagblade. Blandt andet i New York Times og Washington Post.
Udspillet er sat i værk for at gøre det nemt for de hundredetusinder af firmaer, som allerede køber annonceplads online gennem Google, at begynde at bruge penge på papirannoncer.
Ideen vækker ikke overraskende glæde hos avischefer, som kæmper med dalende læsertal og konkurrence på annoncemarkedet mod netop onlineannoncering. Dermed får de en ny mulighed for at hæve indtjeningen.
Google startede eksperimenterne med at sælge trykte annoncer allerede sidste år, men med blandede resultater. I maj besluttede Google at afgive mere kontrol over systemet til de annoncører som oftest trykker annoncer, heriblandt dagbladene.