ComputerViews: I slutningen af 1990’erne blev e-bogen udråbt til den analoge papirudgaves afløser, men listen over kommercielle elektroniske bøger kan stadig sammenfattes i en bog i papirudgave, der er tyndere end listen over italienske krigshelte.
Dansk Ressourcecenter for e-bøger oplyser, at man har 120 titler til udlån, heraf er 30 af nyere dato.
Det er et tal, der næppe så meget som løfter et øjenbryn hos den bog-interesserede, når der til sammenligning udgives 12.000 papirtitler på årsplan.
Med jævne mellemrum lyder der dog et spædt pip fra branchen om, at tiden nu er moden til digitale bøger.
Stemmerne forsvinder dog som dug for solen, når der skal sættes ord bag handlingerne.
Er det så det, de unge vil ha’?
Senest har grafikgiganten Adobe udviklet et stykke software, der igen skal puste liv i de digitale udgivelser.
De unge stiller krav om at alt indhold er digitale, begrunder en af firmaets direktører lanceringen med.
Men er det det, de unge vil have?
En aldeles uvidenskabelig meningsundersøgelse blandt fem personer i alderen 15 til 25 år, foretaget af undertegnede, giver et klart svar.
De unge er positive overfor digital litteratur, og de vil gerne læse e-bøger. Ingen af de adspurgte har dog set eller prøvet e-bogen i praksis.
Holdningerne falder dog godt i tråd med Adobes udmelding.
Undskyldninger er der nok af
Vender man blikket mod udgiverne og udlånene, er indstillingen langt fra præget af optimisme og begejstring. Forklaringerne på e-bogens manglende succes står nærmest i kø.
Det er for besværligt og bliver aldrig en succes, formaterne spænder ben for hinanden, og der er problemer med rettighederne, lyder klagesangen.
Argumenter, der til forveksling ligner dem, som musikbranchen benyttede sig af før den åbnede mulighed for at downloade musiknumre.
Undskyldninger er der nok af fra denne kant, og ingen lyder særlig begejstrede for, at den analoge bog skal komme til at samle støv på hylderne.
Der skal derfor en holdningsændring til blandt udgiverne og udlånene før e-bogen vækkes af sin Tornerosesøvn.