Det er lidt sjovere at være Tivoli. Også uden en tur i Dæmonen.
Internetbrugerne foretrækker nemlig den københavnske forlystelsespark frem for den jyske konkurrent Legoland.
Det viser denne uges Duellen, hvor analyseinstituttet Userneeds har bedt flere end 2.000 danskere om at vurdere de to hjemmesider.
Selv om Legoland klarer sig bedre i de praktiske opgaver, mener brugerne, at den generelle oplevelse ved at bruge Tivolis site er bedre. Tivoli.dk vinder på både indhold, overskuelighed og navigation.
Userneeds administrerende direktør og usability-ekspert, Henrik Schmidt, deler brugernes opfattelse:
Bedre til at få kulturen med
– Begge hjemmesider er ganske udmærkede for forlystelsesparker, men jeg synes, at Tivoli er bedre til at få sin historie og sin kultur med ind på hjemmesiden. De sælger oplevelsen bedre end Legoland, der dog er god til at få de praktiske informationer over disken, siger han.
Ikke overraskende modtager Lars Nielsen brugernes dom positivt.
Som webmaster for tivoli.dk glæder han sig over resultatet, der endda er bedre end forventet.
– I det store og hele er jeg tilfreds med tallene. Men jeg må erkende, at jeg er positivt overrasket. Og det hænger sammen med, at vi i Tivoli henvender os til et bredere publikum end Legoland, der først og fremmest henvender sig til børnefamilier. Vi skal favne bredere. Og derfor skal vores hjemmeside informere bredere. Og det ser jo ud til, at vi løser vores opgave, siger Lars Nielsen.
Små film en god ide
Tivoli høster stor ros hos Userneeds’ administrerende direktør Henrik Schmidt for at overføre en del af oplevelsen ved at være i parken til hjemmesiden, og specielt de små film fra parkens mange forlystelser er en god idé.
– Vi har revideret vores hjemmeside ved blandt andet at kigge på hele paletten af vores konkurrenter. Alt fra Fårup Sommerland til Legoland. Vi er gået fra et Harlekin-præget univers til et mere drømmeagtigt design på hjemmesiden, siger webmaster Lars Nielsen om de ændringer, der har givet pote hos brugerne.
Men selv om Legoland taber kapløbet om at være bedst på nettet, er der også flere gode træk ved deres site, mener Henrik Schmidt, der især roser muligheden for at købe billetter til forlystelsesparken og bestille overnatning online.
Rammer ikke den fede oplevelse
– De har et langt stykke hen ad vejen tænkt den rigtige funktionalitet, de formår bare ikke at etablere den fede oplevelse med deres aktiviteter. Det bliver for meget et informationssite og for lidt et oplevelsessite, siger han.
Hos Legoland anerkender direct marketing manager, Birgit Gjøl Nielsen brugerpanelets vurdering af de to hjemmesider.
Og selv om Legoland må se sig slået, ser hun også lyspunkter i undersøgelsen.
– Overordnet kan jeg se to stærke sites, hvor både Legoland og Tivoli ligger i samme liga. Og jeg er glad for, at vi opfattes som et moderne og professionelt site, siger hun.
Netbrugernes dom er faldet efter fire øvelser, der blandt andet har sendt dem omkring at finde prisen og højdebegrænsningen for en forlystelse.
Selv om flere testpersoner har svaret rigtigt på spørgsmålene om Legoland end de tilsvarende om Tivoli, lyder panelets endelige dom alligevel på massive navigationsproblemer. Hele 49 procent svarer, at de har haft svært ved at finde rundt på legoland.dk.
– Det er svært for mig at forklare, hvorfor Tivoli opfattes som lettere at finde rundt på og som mere overskuelig. Men det kan hænge sammen med, at vores målgruppe ikke er landsgennemsnittet. Vores målgruppe er forældre med børn i aldersgruppen 3-13 år. Og med undersøgelser, som vi får, viser meget store tilfredshedsgrader på, at det er nemt at finde rundt på vores site, fortæller Birgit Gjøl Nielsen.
Forsøg på overskuelighed
Henrik Schmidt mener, at Legoland kunne klare sig bedre i undersøgelsen, hvis oversigten over forlystelserne ikke var inddelt efter temaområder i parken, men i stedet alfabetisk eller efter type.
Men den beslutning er taget i et forsøg på gøre det hele mere overskueligt, fortæller Birgit Gjøl Nielsen.
– Vi har mange flere forlystelser end Tivoli. Tivoli har valgt at præsentere alle forlystelser et sted, men fordi vi har så mange flere, har vi valgt at præsentere det på en anden måde. Vi har delt det op i temaområder, så man oplever parken i forskellige områder.
Men så skal man jo vide, hvor man skal finde en bestemt forlystelse.
Det er da ikke nemt, hvad?
– Helt klart. Og det er også et af vores fokusområder at ændre på det. Denne undersøgelse understøtter vores beslutning om at gøre det, fortæller Birgit Gjøl Nielsen.