Mere end 1.000 danskere har peget på deres favorit: Star Tour er bedst på nettet.
Sådan lyder dommen i en tæt duel med konkurrenten Spies om at være danskernes foretrukne websted, inden rejsen skal købes.
Problemer med at finde rundt
Duellen afgøres af problemer med at finde rundt, hvor hele 42 procent af de adspurgte danskere, har haft problemer med at bevæge sig omkring på Simons 50 år gamle rejsearrangørs hjemmeside.
Det chokerer Henrik Schmidt, administrerende direktør for analyseinstituttet Userneeds, der har foretaget undersøgelsen af de to websteder.
– Det er et hysterisk stort antal brugere. For en virksomhed på Spies’ størrelse, der har så mange ressourcer til rådighed, må sådan et tal helst ikke ligge på mere end 10-12 procent. Det ser heller ikke godt ud for Star Tour, men de klarer sig trods alt dobbelt så godt som konkurrenten, siger han.
Den vurdering bliver modtaget med en vis tilfredshed af Star Tours salgsdirektør, Stig Elling, der ser resultatet som en effekt af en bevidst satsning.
Flercifrede millionbeløb
– Vi har ofret flercifrede millionbeløb for at gøre det så nemt som muligt for kunderne både i Danmark og de andre nordiske lande. Det har haft superhøj prioritet, siger han.
Han oplyser, at Star Tour har et hold af supportere siddende klar, hvis besøgende på nettet mod forventning skulle opleve problemer med websitet.
Åbningstider for telefonbooking er en af de praktiske opgaver, brugerpanelet i denne uge er blevet bedt om at løse som en del af vurderingen af de to hjemmesider.
For langt de flestes vedkommende har den oplysning været nem at finde hos Spies, mens det har forvoldt store problemer at finde den information hos Star Tour.
Stort handicap
Men de store problemer med navigationen rammer ikke bare telefonsalget. For salget af rejser på nettet lader sig direkte påvirke af de besøgendes problemer med at bevæge sig rundt på de to hjemmesider.
Selv om ambitionerne for onlinesalg er forskellige hos de to rejsebureauer, kalder Henrik Schmidt det et kæmpe handicap.
Alligevel er der ingen sange fra de varme lande, når it-chefen hos Spies, Rasmus Panduro, forklarer rejsearrangørens salgsstrategi.
– Det er ikke vigtigt for os, om salget foregår på nettet eller i telefonen. Det gælder først og fremmest om at gennemføre salget. Hvis det hele er overladt til nettet, kan det hele hurtigt blive lidt sterilt, siger han.
Find prisen hurtigt
Han fortæller, at Spies på nettet har fokuseret på, at potentielle kunder hurtigt kan finde prisen på en rejse.
Hos Star Tour bekymrer Stig Elling sig heller ikke over Henrik Schmidts vurdering af navigationsproblemernes konsekvenser for onlinesalget.
I fremtiden vil nettet som salgskanal dog få en større opmærksomhed fra salgsdirektørens kontor.
– Vi satser på at få salget på nettet op på 50 procent i løbet af det næste år, så det er en klar prioritet for os, siger han.
Selv om brugerne generelt er godt tilfredse med de to sider opfordrer Henrik Schmidt alligevel de to siders udviklere til i endnu højere grad at tænke på brugernes behov frem for på virksomhedens.
– Sørg for, når man laver en hjemmeside, at præsentere det, der er mest centralt for brugeren i det midterste felt og ikke det, der er mest centralt for bureauet. Det er en klassisk fejl.
Her viser Spies sig at være mere modtagerorienteret end Star Tour er, siger han med henvisning til en stor flashannonce på Star Tours hjemmeside, der fortæller om aktuelle tilbud og services.
Hos Spies dominerer en rejsesøgefunktion det midterste felt på forsiden.
En oprydning på forsiden af spies.dk vil yderligere give point hos brugerne, forudser Henrik Schmidt, der mener, at Spies vil for meget.
– Det gælder om at gøre det let for brugeren at træffe de første valg, og det gør Spies ikke. De har simpelthen placeret for meget på forsiden, der næsten ligner en netavis, siger han.
Åben for forbedringer
Hos Spies er it-chef, Rasmus Panduro, åben for forbedringer, der måtte komme ud af et samarbejde med brugerne af spies.dk.
– Generelt er der ikke de store udsving. De to hjemmesider falder meget ens ud. Men vi laver brugerundersøgelser af vores website, som vi fik lavet her i sommer, for at forbedre det løbende, siger han.