Vi betaler dyrt for Googles gratis tjenester

Almindelige mennesker afgiver et væld af informationer, når de logger sig på Googles gratis tjenester. Det tjener selskabet mange penge på, men konsekvenserne for vores private liv kan blive voldsomme.

ComputerViews: Intet er gratis. Du skal nok komme til at bløde tykt på den ene eller anden måde. Denne universelle sandhed gælder også på nettet. Også for Google – dette varemærke, der nærmest er blevet synonymt med gratis mail, chat, tekstbehandling, regneark, søgetjenester og meget, meget mere.

Hver gang du bruger de gratis Google produkter, afgiver du nemlig et væld af private oplysninger om de vaner og interesser. Vel at mærke informationer, som er penge værd for aktive annoncører.

Tag for eksempel betingelserne for at bruge den populære Gmail. Klik ind på ”terms of service” og gå ned under ”privacy”. Selv om Google her bedyrer, at selskabet er opmærksomt på at beskytte brugernes privatliv, er realiteten, at Google må overvåge indholdet af dine mails. Alt sammen for at kunne sælge reklamelinks til de mails, du sender til kammeraten, konen eller kæresten.

Det er der penge i. Store penge. I andet kvartal 2006 tjente Google mere end 14 milliarder kroner.

Har du først afgivet disse informationer, så har du samtidig afskrevet dig enhver indflydelse på, hvor dine data bliver opbevaret. Eller hvor længe de bliver opbevaret hvor henne i verden. Eller hvad der sker, hvis Google fusionerer eller bliver opkøbt af en anden mastodont.

Google-bosser så som Eric Schmidt, administrerende direktør for hele koncernen, har også understreget flere gange, hvor værdifulde de data er for virksomheden. Da han offentliggjorde regnskabstallene for andet kvartal lagde han blandt andet vægt på, at selskabet kan målrette reklamerne lige ind i brugernes skærme.

Spørgsmål er bare, hvornår den slags gratis ydelser bliver for dyre for dig og mig. Måske den dag Google sælger alle vores yderst personlige data videre til andre?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer