TV2 er nemmere at finde rundt på end DR. Og så er danskerne bare mere tilfredse med TV2, der er bedre til at levere varen.
I en måling foretaget af analyseinstituttet Userneeds for Computerworld kommer TV2 ud som vinderen i en duel med sin ældre storebror, DR.
Men selv om han står som vinderen er chefen for TV2 Interaktiv svær at få til at hovere.
Udviklingen går meget hurtigt
– Jamen, jeg mener ikke, at vi kan tillade os selv at være tilfredse. Udviklingen går så hurtigt, at vi hele tiden skal være klar til forandring for at følge med, siger Rune Bech.
Selv om TV2 også spænder vidt i emnevalget, så han man bevidst valgt at satse målrettet på det mere populære stof som nyheder om de kendte ansigter, underholdning, sport og almindelige nyheder.
Smallere profil
Og det sats med den smallere profil ser ud til at have givet pote over for danskerne, der klikker sig for at spille whist over nettet eller kigge efter nyheder om Jessica Alba, Bruce Willis eller Paul McCartneys celebre skilsmisse.
– TV2 har tvunget sig selv til at gå efter, hvad brugerne gerne vil have, siger Henrik Schmidt, administrerende
direktør for analyseinstituttet Userneeds, som står bag brugerundersøgelsen.
Han mener, at DRs største problem i virkeligheden er DR selv.
– DR har en så voldsom selvforståelse, at man har svært ved at sætte sig ind i, hvad hr. og fru Danmark efterspørger, siger Henrik Schmidt.
I stedet har DR skabt en hjemmeside ud fra sin egen organisation i stedet for at se på deres brugere.
Og det er nemmere for de adspurgte at finde ud af, hvem der er økonomidirektør på DR end på TV2. Og i det hele taget at overskue DR’s organisation over nettet end det er tilfældet for TV2.
Men der slutter også det meste af lyspunkterne for DR's Karen Westman Hertz, der har ansvaret for DR’s tilstedeværelse på nettet.
- Hvordan synes du selv, at det går?
– Jamen selvfølgelig kan vi blive bedre. Specielt er jeg ked af, at der er problem med at navigere på vores site, siger Karen Westman Hertz.
Hun pointerer, at Danmarks Radio har flere brugere end TV2 i de sidste trafikmålinger.
Hun peger desuden på, at Danmarks Radio har en større udfordring end TV2, fordi man som public service kanal skal dække bredere end konkurrenten på Fyn.
Og som følge heraf også har et mere bredt korps af brugere.
– Og det gør sværere for os, siger Karen Westman Hertz.
Forbasket sludder
– Det er noget forbasket sludder, siger Henrik Schmidt.
Danmarks Radios problem er, at de har glemt brugerne, mener han.
Som et eksempel fremhæver han, at knappen ”tv” på DR’s hjemmeside ikke bringer brugerne videre til tv-programmerne men til den del af DR, der producerer tv.
Men Karen Westman Hertz mener ikke, at hun og hendes medarbejdere kan lære noget af TV2.
– Hertil er opgaven alt for forskellig for os, siger Karen Westman Hertz.
Men selv om tallene ikke ser så fine ud i sammenligningen med TV2, peger hun på, at der synes at være en overvægt af TV2-brugere i Userneeds undersøgelse, som kan have fået resultatet til at tippe over til TV2s favør.
Hvad fremtiden angår, så gælder det om at indfange den massive tendens med, at brugerne af nettet efterspørger det indhold, som andre almindelige mennesker lægger ud på nettet i for eksempel blogs, mener Rune Bech.
Dette er den nye tendens, som mediehusene i denne verden forsøger at få greb om. Netop fordi særligt de yngre efterspørger denne type af indhold på nettet.
– Vi arbejder meget med at komme nyheder på brugergeneret indhold. Jeg vil ikke løfte sløret nu, men vi kommer snart med noget nyt på det felt, siger Rune Bech.