Computerworld indleder i samarbejde med analyseinstituttet Userneeds og IT-Universitetet jagten på nettets danske mestre – Webchamp 2007.
Grundlaget for satsningen er en omfattende måling af de mest populære websites i Danmark.
1.000 danskere bliver bedt om at teste hver website på forhold, som viser hvor let, nyttig og nyskabede den bliver oplevet.
Grundig måling
Dernæst identificerer IT-Universitetet skaberne bag websitet og evaluerer deres indsats på en række udvalgte ledelsesparametre.
- Det er uden sidestykke den mest grundige måling af nettets mestre samt af, hvordan de bærer sig ad med at skabe den sublime brugeroplevelse på nettet, siger Computerworlds chefredaktør, Mikael R. Lindholm.
Hos samarbejdspartneren, analyseinstituttet Userneeds, mener administrerende direktør, Henrik Schmidt, at konkurrencen vil medvirke til at skabe fremdrift i brugervenligheden på danske websites.
- Ambitionen med denne konkurrence er, at vi får løftet hele diskussionen og udviklingen af nettet til et nyt niveau, fordi flere deltager i en debat om, hvad der virker, og hvad der ikke virker, siger han.
På IT-Universitetet ser lektor Anker Helms Jørgensen projektet som en oplagt mulighed for at tilføre fremtidens web-arkitekter spydspidskompetencer om nettet.
- Konkurrencen giver vores studerende en fantastisk mulighed for at skabe forbindelse mellem teori og praksis, specielt med fokuseringen på menneskene bag de gode websites. Samtidig får vi en masse relevant feedback til vores nye uddannelse i Digital Design og Kommunikation, konstaterer han.
Alle kan nominere
Alle, der er stødt ind i en website, som har imponeret i særlig grad og kan tjene som et forbillede for andre, kan være med til at forme opløbet i Webchamp 2007.
Det kræver blot en e-mail med websitets netadresse til webchamp2007@cw.dk.
Vinderne bliver kåret på en konference i februar 2007, hvor troldmændene bag de bedste danske hjemmesider bliver præsenteret, og fremtidens krav og muligheder på nettet debatteret.