Efter nye afsløringer om doping-misbrug på cykelholdet Team CSC, er grænset nået for, hvad it-giganten CSC’s sponsorat kan holde til.
Det mener Jens Carsten Nielsen, som er ekspert i marketing og leder af Center for Marketing Communication på Handelshøjskolen i København.
Grænsen blev nået, da Politiken søndag afslørede, at den daværende CSC-kaptajn, Tyler Hamilton, angiveligt skulle have dopet sig systematisk under Tour de France i 2003.
- Firmaet har et problem i det øjeblik, hvor medierne bringer billeder fra 2003 af Tyler Hamilton i CSC-trøje igen og igen. Så kan det ikke holde længere, vurderer Jens Carsten Nielsen.
Dropper ikke sponsoratet nu
CSC’s holding er, at man ikke tolerer nogen form for doping på cykelholdet overhovedet, lyder det fra Markus Bjørn Kraft, som er nordisk kommunikations- og marketingsdirektør i CSC.
- Hvis der er begrundet mistanke om doping, skal rytteren suspenderes, og hvis han bliver taget, skal han fyres med det samme, fordi vi ikke vil forbindes med doping, siger Markus Bjørn Kraft.
Alligevel har CSC ingen konkrete planer om at droppe aftalen, fortæller Markus Bjørn Kraft
- Vi vurderer jo løbende. Vi har været med i seks år, og derfor træffer vi ingen hovsa-beslutning på baggrund af et eller to tilfælde af doping, siger Markus Bjørn Kraft.
Markus Bjørn Kraft forklarer, at systematisk doping i hans terminologi betyder, at ledelsen er involveret.
Derfor mener han ikke, at der er tale om systematisk doping, når cykelrytterne hver for sig bruger doping.
- Vi har stadig lyst til at være med. Set fra vores synspunkt har det givet positiv omtale og har styrket medarbejder-ånden, siger Markus Bjørn Kraft.
Fup ødelægger sponserfordele
Når en virksomhed vælger at sponsere et sportshold, er det forbundet med betydelige risici, fortæller Jens Carsten Nielsen.
- Sponserer man et cykelhold, har man snart i mange år vidst, at man kan risikere, at de doper sig, Og det har selvfølgelig konsekvenser for effektiviteten af sponsoratet, siger Jens Carsten Nielsen.
Når virksomheder sponserer et sportshold, skal der grundlæggende være et link mellem sponsoren og det sponserede objekt.
Hos CSC har man forsøgt at etablere en team-spirit, hvor man har brugt Bjarne Riis og nogle af cykelrytterne i kunderelationer og internt. Samtidig har selskabet haft kunder og medarbejdere med til spændende seancer under cykelløb.
Men det har konsekvenser for fordelene ved sponsoratet, hvis kunden og resten af verden nu sidder tilbage med en følelse af, at det er fup, forklarer Jens Carsten Nielsen.
- Der er slet ingen tvivl om, at CSC vil tage sin aftale med cykelholdet op til konkret overvejelse her i efteråret, vurderer Jens Carsten Nielsen.