Søgemaskine-firmaet Google er blevet træt af folks brug af verbet ”at google”.
Det viser en googling af nyheden, som flere internationale it-medier bragte i sidste uge.
Ifølge The Independent har det californiske søgefirma sendt breve ud til en række medier, hvor firmaet advarer mod brugen af firmaets navn som et verbum.
Det sker for at beskytte rettighederne til varemærket Google. Firmaet er nemlig bekymret for eventuelle overtrædelser af varemærkeloven, skriver avisen.
Der skal sættes en grænse
- Vi mener, at det er vigtigt at sætte en grænse mellem at bruge ordet Google til at beskrive anvendelsen af søgemaskinen Google til at søge på nettet og bruge ordet til at beskrive det at søge på nettet, siger en talsmand fra Google til avisen.
Google blev i juni optaget i den britiske ordbog Oxford English Dictionary mens verbet ”at google” i juli kom med i Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, som er en af USA’s førende ordbøger.
Googles breve til medierne har udløst en bølge af kommentarer på alverdens blogs og internetsider efter at nyheden om varemærkebekymringerne blev offentliggjort.
Især har bloggere moret sig over de sproglige eksempler som firmaets advokater har dømt acceptable.
Ifølge firmaet er et eksempel på acceptabel brug af ordet sætningen ”Jeg foretog en Google-søgning for at søge på pigen fra festen,” mens Google ikke tolererer sætningen ”Jeg googlede babe’en fra festen.”